'Waarom bonsde mijn hart nu?': Een gotische lezing van Hella S. Haasses Maanlicht
Baldewyns, Catherine
Promoteur(s) : Steyaert, Kris
Date de soutenance : 19-jui-2020/27-jui-2020 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/9408
Détails
Titre : | 'Waarom bonsde mijn hart nu?': Een gotische lezing van Hella S. Haasses Maanlicht |
Titre traduit : | [fr] "Pourquoi mon coeur s'accélérait-il à présent?": Analyse des éléments gothiques dans Maanlicht de Hella S. Haasse |
Auteur : | Baldewyns, Catherine |
Date de soutenance : | 19-jui-2020/27-jui-2020 |
Promoteur(s) : | Steyaert, Kris |
Membre(s) du jury : | Spinoy, Erik
Sonnenschein, Johan |
Langue : | Néerlandais |
Nombre de pages : | 91 |
Discipline(s) : | Arts & sciences humaines > Littérature |
Public cible : | Chercheurs Professionnels du domaine Etudiants |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Diplôme : | Master en langues et lettres modernes, orientation germaniques, à finalité didactique |
Faculté : | Mémoires de la Faculté de Philosophie et Lettres |
Résumé
[nl] In deze scriptie probeer ik de gotische elementen in de korte verhalen van Hella S. Haasses Maanlicht aan het licht te brengen. De gotische biedt ons een alternatieve kijk op de bekende wereld. Ik wil nagaan wat dit perspectief ons kan vertellen over deze verhalen. Het eerste thema dat in mijn analyse ter sprake komt, is het conflict tussen ratio en verbeelding dat altijd centraal staat in gotische verhalen. In dit onderdeel merk ik onder andere op dat de wilde natuur een sterke symbolische waarde krijgt. In Maanlicht verschijnt bovendien het monsterlijke in elk verhaal in een andere gedaante. Haasse gebruikt allerlei details ontleend aan de gotische literatuur en oudere gruwelverhalen maar heeft de traditionele monsters toegepast op haar tijdperk en maatschappij. In mijn analyse suggereer ik dat deze wezens de belichamingen zijn van de donkere kanten van de psyche van de personages. Het laatste onderdeel gaat over de topos van het gotische huis: het is de plek waar familiegeheimen blijven doorwerken en waarin de verborgen kamers een metafoor zijn voor de donkere kanten van het menselijk bewustzijn. In dit hoofdstuk wordt ook gesuggereerd dat de vertellingen met vrouwelijke protagonisten als een kritiek gelezen kunnen worden op het westerse patriarchaat en het geïdealiseerde beeld van het huiselijk geluk.
Fichier(s)
Document(s)
Citer ce mémoire
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.