Feedback

Faculté de Droit, de Science Politique et de Criminologie
Faculté de Droit, de Science Politique et de Criminologie
Mémoire
VIEW 151 | DOWNLOAD 15

A postcolonial analysis of UNESCO's framework for Global Citizenship Education.

Télécharger
Halilovic, Nerma ULiège
Promoteur(s) : Vlassis, Antonios ULiège
Date de soutenance : 18-aoû-2020/4-sep-2020 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/10056
Détails
Titre : A postcolonial analysis of UNESCO's framework for Global Citizenship Education.
Auteur : Halilovic, Nerma ULiège
Date de soutenance  : 18-aoû-2020/4-sep-2020
Promoteur(s) : Vlassis, Antonios ULiège
Membre(s) du jury : Bousetta, Hassan ULiège
Bayramzadeh, Kamal ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 61
Discipline(s) : Droit, criminologie & sciences politiques > Sciences politiques, administration publique & relations internationales
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Grand public
Autre
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en sciences politiques, orientation générale
Faculté : Mémoires de la Faculté de Droit, de Science Politique et de Criminologie

Résumé

[en] Global Citizenship Education (GCED) is an emerging concept in Europe and the US. It got institutionalized in UNESCO's Framework for Action, Education 2030 Agenda. UNESCO defines the aim of GCED as "nurturing respect for all, building a sense of belonging to a common humanity and helping learners become responsible and active global citizens". However, it got criticized for foreclosing the complex historical, cultural and political nature of global issues. Without an analysis of power imbalances, GCED can lead to educational practices that unintentionally reproduce ethnocentric, ahistorical and depoliticized approaches. This study analyzes the discourse in UNESCO's approach to GCED through a postcolonial lens in order to determine elements that are problematized in postcolonial theory. The findings suggest that global citizenship displays rather morals and sentiments than actions and politics. However, the transformative potential for GCED has been recognized, as this study suggests critical approaches in order to educate 'responsible and active citizens'.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Master Thesis_HALILOVIC.pdf
Description: -
Taille: 346.09 kB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Halilovic, Nerma ULiège Université de Liège > Master sc. pol., or. gén.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Bousetta, Hassan ULiège Université de Liège - ULiège > Département des sciences sociales > Centre d'études de l'ethnicité et des migrations (CEDEM)
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Bayramzadeh, Kamal ULiège Université de Liège - ULiège > Département de science politique > Département de science politique
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Nombre total de vues 151
  • Nombre total de téléchargements 15










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.