Feedback

Gembloux Agro-Bio Tech (GxABT)
Gembloux Agro-Bio Tech (GxABT)
MASTER THESIS
VIEW 88 | DOWNLOAD 165

Innovations pédagogiques par rapport à l'enseignement de l'agroécologie et la nécessité d'une approche systémique et inter (trans) disciplinaire.

Download
Lepot, Samuel ULiège
Promotor(s) : Maréchal, Kevin ULiège ; De Graeuwe D'Aoust, Mireille ULiège
Date of defense : 18-Jan-2021 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/11136
Details
Title : Innovations pédagogiques par rapport à l'enseignement de l'agroécologie et la nécessité d'une approche systémique et inter (trans) disciplinaire.
Translated title : [en] Pedagogical innovations in relation to the teaching of agroecology and the need for a systemic and inter (trans) disciplinary approach.
Author : Lepot, Samuel ULiège
Date of defense  : 18-Jan-2021
Advisor(s) : Maréchal, Kevin ULiège
De Graeuwe D'Aoust, Mireille ULiège
Committee's member(s) : Dumont, Benjamin ULiège
Lassois, Ludivine ULiège
Colaux, Catherine ULiège
Language : French
Number of pages : 71
Keywords : [fr] jeu pédagogique
[fr] éducation
[fr] effondrement global
[fr] systèmes agroalimentaires
[fr] enseignement supérieur
[fr] agroécologie
[en] pedagogical game
[en] education
[en] global collapse
[en] agro-food systems
[en] higher education
[en] agroecology
Discipline(s) : Social & behavioral sciences, psychology > Education & instruction
Life sciences > Agriculture & agronomy
Target public : Researchers
Professionals of domain
Student
General public
Other
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en bioingénieur : sciences agronomiques, à finalité spécialisée
Faculty: Master thesis of the Gembloux Agro-Bio Tech (GxABT)

Abstract

[fr] Les problématiques mondiales sont interconnectées, elles forment ensemble le risque d'un effondrement global. Ce travail s’intéresse à une composante de cette menace systémique qu’est le système agroalimentaire mondial. L’agroécologie en tant que science, que mouvement citoyen et qu’ensemble de pratiques agricoles est reconnue comme une alternative crédible à ce système. L’agroécologie et l’importance des enjeux mondiaux invitent à adopter une façon de penser plus englobante et qui va chercher les savoirs dans tous les domaines. L’enseignement, responsable de la formation des citoyens de demain, devra intégrer ces concepts d’approche systémique et de transdisciplinarité.
Les jeunes diplômé.e.s de la faculté de Gembloux Agro-Biotech ont répondu à une enquête par questionnaire internet. Elle montre que de solides fondations pour l’enseignement de l’agroécologie sont présentes à Gembloux. Elle met aussi en évidence un potentiel d’amélioration pour la maîtrise de l’approche systémique, pour la compréhension du système agroalimentaire et de l’agroécologie. Les répondants ont manifesté un désir de plus de concret, de plus de liens avec le terrain.
Parmi les innovations pédagogiques, les jeux pédagogiques et plus particulièrement le jeu de la ficelle occupent une place centrale dans ce travail. Le jeu de la ficelle est un jeu de rôle permettant une meilleure compréhension du système alimentaire, mais aussi une réflexion autour des alternatives tout en développant l'approche systémique et la transdisciplinarité des participants. Au vu de la situation sanitaire, il a été nécessaire d’adapter ce jeu de rôle collaboratif pour le jouer en ligne. Il a été évalué grâce à des entretiens qualitatifs et des questionnaires avant-après les séances organisées. L’adaptation virtuelle du jeu de la ficelle fonctionne, les étudiants ont apprécié le jeu et la différence avant-après est significative dans plusieurs domaines utiles pour l’agroécologie. Le jeu de la ficelle pourrait répondre au besoin d’une approche plus systémique à Gembloux.
En conclusion, des innovations pédagogiques dans le domaine de l’agroécologie comme le jeu de la ficelle pourraient être utilisées dans l'enseignement supérieur.

[en] Global issues are interconnected, together they form the risk of global collapse. This work focuses on one component of this systemic threat - the global agri-food system. Agroecology as a science, as a civic movement and as a set of agricultural practices is recognised as a credible alternative to this system. With agroecology and the importance of global issues, we need a more holistic way of thinking that seeks knowledge from all fields. Education, responsible for training tomorrow's citizens, will have to integrate these concepts of systemic approach and transdisciplinarity.
The recent graduates of the Gembloux Agro-Biotech faculty answered an internet survey. It shows that there are solid foundations for the teaching of agroecology in Gembloux. It also highlights a potential for improvement in the mastery of the systemic approach, the understanding of the agro-food system and agroecology. The respondents expressed a desire for a more concrete education and more links with the field.
Among the pedagogical innovations, pedagogical games and more particularly the game of the string are the major focus of this work. The game of the string is a role-playing game that helps to better understand the food system and to reflect on alternatives while developing the systemic approach and the transdisciplinarity of the participants. Regarding the health situation, it was necessary to adapt this collaborative role-play game to be able to play it online. It was evaluated with qualitative interviews and with surveys before and after the sessions. The virtual adaptation of the game of the string works, the students enjoyed the game and the difference before and after is significant in several areas useful for agroecology. The game of the string could meet the need for a more systemic approach in Gembloux.
In conclusion, pedagogical innovations in the field of agroecology such as the game of the string could be used in higher education.


File(s)

Document(s)

File
Access TFE Samuel Lepot.pdf
Description:
Size: 1.79 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Lepot, Samuel ULiège Université de Liège > Gembloux Agro-Bio Tech

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Total number of views 88
  • Total number of downloads 165










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.