Master's Thesis : Towards fairness in face recognition systems
Henry, Maxim
Promoteur(s) : Louppe, Gilles
Date de soutenance : 22-jan-2021 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/11179
Détails
Titre : | Master's Thesis : Towards fairness in face recognition systems |
Titre traduit : | [fr] Vers une plus grande équité dans les sytème de reconnaissance faciale |
Auteur : | Henry, Maxim |
Date de soutenance : | 22-jan-2021 |
Promoteur(s) : | Louppe, Gilles |
Membre(s) du jury : | Van Droogenbroeck, Marc
Sutera, Antonio |
Langue : | Anglais |
Nombre de pages : | 31 |
Mots-clés : | [fr] Face recognition [fr] Machine Learning [fr] Deep Learning [fr] Fairness |
Discipline(s) : | Ingénierie, informatique & technologie > Sciences informatiques |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Diplôme : | Master en ingénieur civil en informatique, à finalité spécialisée en "intelligent systems" |
Faculté : | Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées |
Résumé
[fr] Nowadays, state-of-the-art algorithms for face recognition achieve great results, even over human performances on most known testing datasets. But these algoriithms tend to be biased as the training and testing dataset are usually over represented by people sharing common facial features and color skin. Recent studies show that results on balanced dataset or representing the world population distribution tend to give lower performances and discrepancy between groups of people with different skin colors than the over-represented one. In this work, we define three metrics to evaluate this discrepancy and present three methods to reduce this discrepancy and improve results on balanced testing datasets.
Fichier(s)
Document(s)
Citer ce mémoire
Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.