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Faculté des Sciences appliquées
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Mémoire
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Development of a wind tunnel test bench for the characterisation of the aerodynamic performances of a micro-drone

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Dominique, Joachim ULiège
Promoteur(s) : Andrianne, Thomas ULiège
Date de soutenance : 27-jui-2016/28-jui-2016 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/1385
Détails
Titre : Development of a wind tunnel test bench for the characterisation of the aerodynamic performances of a micro-drone
Titre traduit : [fr] Développement d'un banc d'essais en soufflerie en vue de la caractérisation des performances aérodynamiques d'un micro drone
Auteur : Dominique, Joachim ULiège
Date de soutenance  : 27-jui-2016/28-jui-2016
Promoteur(s) : Andrianne, Thomas ULiège
Membre(s) du jury : Léonard, Olivier ULiège
Terrapon, Vincent ULiège
Hendrick, Patrick 
Arendt, Dimitri 
Langue : Anglais
Nombre de pages : 109
Mots-clés : [en] UAV
[en] Ram drag
[en] experimental test bench
[en] aerodynamic performances
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale
Organisme(s) subsidiant(s) : Fleye -Flying robot
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité approfondie
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] This thesis focuses on the design of an experimental test bench optimised for fast and
efficient measurements using an automatic processing of the test parameters. This test
bench has been developed to characterise the aerodynamic performances of a single
ducted fan UAV developed by the start-up Fleye - Flying Robot.
The UAV and its aerodynamic characteristics are determined based on the interpretation
of experimental measurements in the second part of this work. It includes a discussion
on the main ducted fan aerodynamic effects such as the ram drag, the improved
propeller efficiency and the control surfaces authority inside a duct. Furthermore, the
potential of this test bench for performance optimisation of the UAV current design
has been illustrated through a case study discussing the influence of the control surface
geometry.
Finally, the stability of the UAV and its design parameters have been discussed to
provide information and guidelines for improvements of the current Fleye UAV prototype.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access s114322Dominiquet2016.pdf
Description:
Taille: 41.68 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Dominique, Joachim ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. aérospat., à fin., fin. appr. (ex 2e ma.)

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Léonard, Olivier ULiège Université de Liège - ULg > Département d'aérospatiale et mécanique > Turbomachines et propulsion aérospatiale
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Terrapon, Vincent ULiège Université de Liège - ULg > Département d'aérospatiale et mécanique > Modélisation et contrôle des écoulements turbulents
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Hendrick, Patrick
  • Arendt, Dimitri AEROBOT, rue François Cloes, 27, 4420 MONTEGNEE
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