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Retro-propulsion using rocket engine - A first feasibility study

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Mansoor, Shahjahan ULiège
Promoteur(s) : Hillewaert, Koen ULiège ; Hendrick, Patrick
Date de soutenance : 28-jan-2022 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/13917
Détails
Titre : Retro-propulsion using rocket engine - A first feasibility study
Auteur : Mansoor, Shahjahan ULiège
Date de soutenance  : 28-jan-2022
Promoteur(s) : Hillewaert, Koen ULiège
Hendrick, Patrick 
Membre(s) du jury : Dimitriadis, Grigorios ULiège
Langue : Anglais
Mots-clés : [en] impinging jets
[en] gas dynamics
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Multidisciplinaire, généralités & autres
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Université Libre de Bruxelles, Bruxelles, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil physicien, à finalité approfondie
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] The study of impinging jets is a critical issue in multiple fields of manufacturing, such as spray coating or hot surfaces cooling and engineering, such as aerospace sciences. Indeed, a broader understanding of impinging jets is crucial to explain the interactions between the exhaust flow of a landing rocket and a platform. The flow exhausted from the nozzle of the rocket impinges on the landing platform, inducing complex and unsteady phenomena that threaten the balance, structure and staff of the rocket. This flow undergoes a series of shocks resulting from the coupled mechanisms of the flow and the surface. In this context, this work aimed to take part in the investigation of impinging jets. To this end, a test bench was implemented, with the intention to produce a supersonic flow exhausted from a convergent-divergent nozzle and impinging on a plate. This test could not be carried out because of a misconception of the nozzle, and a supersonic flow could not be produced. However, the setup was thoroughly tested and new experiments will soon be prepared.


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Auteur

  • Mansoor, Shahjahan ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. phys., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Dimitriadis, Grigorios ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Interactions Fluide-Structure - Aérodynamique expérimentale
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