Master thesis : Study of the Implementation of an RFID Tag within a Tire
Vigneron, Arnaud
Promoteur(s) : Geuzaine, Christophe
Date de soutenance : 27-jui-2022/28-jui-2022 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/14578
Détails
Titre : | Master thesis : Study of the Implementation of an RFID Tag within a Tire |
Titre traduit : | [fr] Etude de l'implémentation d'un tag RFID dans un pneu |
Auteur : | Vigneron, Arnaud |
Date de soutenance : | 27-jui-2022/28-jui-2022 |
Promoteur(s) : | Geuzaine, Christophe |
Membre(s) du jury : | Coccon, Marco
Redouté, Jean-Michel Beauvois, Véronique |
Langue : | Anglais |
Nombre de pages : | 71 |
Mots-clés : | [fr] Méthode des éléments finis [fr] Electromagnétisme [fr] Analyse numérique [fr] Etude statistique [fr] Modélisation physique [fr] Mesures et validation pratique |
Discipline(s) : | Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie électrique & électronique |
Public cible : | Chercheurs Professionnels du domaine |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Diplôme : | Master : ingénieur civil électricien, à finalité spécialisée en "electronic systems and devices" |
Faculté : | Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées |
Résumé
[en] This work is an answer to a problem posed by a company, Goodyear, which seeks to set up a simple and effective way to numerically simulate the behavior of an RFID tag implemented within a tire.
To do so, the Onelab software solution is used to build a model that allows to evaluate with the most accuracy possible the behavior of the fields developed around the RFID antenna, taking into account the particular environment of a tire: dissipative (rubber) and metallic (reinforcements) materials.
It is however necessary to validate the model realized. To do this, the results are first compared with those of other commercial software, based on the model of a dipole in order to simplify the comparison.
Then comes the realization of the model of the RFID system as such. Based on a CT scan, a high fidelity model is first realized and adjusted to obtain results close to the measurements. Then follows a progressive simplification of the model while keeping the best accuracy, and facilitating the implementation in Onelab.
Finally, a statistical study is made on the simulation results, in order to better understand, and therefore potentially predict, the influence of the parameters related to the tire structure on the RFID performance.
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