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Faculté des Sciences appliquées
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Master thesis : Study of the Implementation of an RFID Tag within a Tire

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Vigneron, Arnaud ULiège
Promoteur(s) : Geuzaine, Christophe ULiège
Date de soutenance : 27-jui-2022/28-jui-2022 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/14578
Détails
Titre : Master thesis : Study of the Implementation of an RFID Tag within a Tire
Titre traduit : [fr] Etude de l'implémentation d'un tag RFID dans un pneu
Auteur : Vigneron, Arnaud ULiège
Date de soutenance  : 27-jui-2022/28-jui-2022
Promoteur(s) : Geuzaine, Christophe ULiège
Membre(s) du jury : Coccon, Marco 
Redouté, Jean-Michel ULiège
Beauvois, Véronique ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 71
Mots-clés : [fr] Méthode des éléments finis
[fr] Electromagnétisme
[fr] Analyse numérique
[fr] Etude statistique
[fr] Modélisation physique
[fr] Mesures et validation pratique
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie électrique & électronique
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master : ingénieur civil électricien, à finalité spécialisée en "electronic systems and devices"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] This work is an answer to a problem posed by a company, Goodyear, which seeks to set up a simple and effective way to numerically simulate the behavior of an RFID tag implemented within a tire.

To do so, the Onelab software solution is used to build a model that allows to evaluate with the most accuracy possible the behavior of the fields developed around the RFID antenna, taking into account the particular environment of a tire: dissipative (rubber) and metallic (reinforcements) materials.

It is however necessary to validate the model realized. To do this, the results are first compared with those of other commercial software, based on the model of a dipole in order to simplify the comparison.

Then comes the realization of the model of the RFID system as such. Based on a CT scan, a high fidelity model is first realized and adjusted to obtain results close to the measurements. Then follows a progressive simplification of the model while keeping the best accuracy, and facilitating the implementation in Onelab.

Finally, a statistical study is made on the simulation results, in order to better understand, and therefore potentially predict, the influence of the parameters related to the tire structure on the RFID performance.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Master_thesis_VIGNERON_Arnaud_s201051.pdf
Description: Document confidentiel
Taille: 16.56 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access appendices_VIGNERON_Arnaud_s201051.zip
Description:
Taille: 45.01 kB
Format: Unknown

Auteur

  • Vigneron, Arnaud ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. électr., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Coccon, Marco
  • Redouté, Jean-Michel ULiège Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Systèmes microélectroniques intégrés
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Beauvois, Véronique ULiège Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Applied and Computational Electromagnetics (ACE)
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
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