Feedback

Gembloux Agro-Bio Tech (GxABT)
Gembloux Agro-Bio Tech (GxABT)
MASTER THESIS
VIEW 38 | DOWNLOAD 0

Vivre dans les limites de la planète : Mise en œuvre de l'analyse de cycle de vie pour la définition d'objectifs environnementaux absolus

Download
Bui, Zoé ULiège
Promotor(s) : Léonard, Angélique ULiège
Date of defense : 30-Aug-2022 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/16521
Details
Title : Vivre dans les limites de la planète : Mise en œuvre de l'analyse de cycle de vie pour la définition d'objectifs environnementaux absolus
Translated title : [en] Living within the planetary boundaries: implementing life cycle assessment for setting absolute environmental targets
Author : Bui, Zoé ULiège
Date of defense  : 30-Aug-2022
Advisor(s) : Léonard, Angélique ULiège
Committee's member(s) : Cielen, Klara 
Charles, Catherine ULiège
Lebeau, Frédéric ULiège
Meersmans, Jeroen ULiège
Language : French
Number of pages : 67
Keywords : [en] life cycle assessment
[en] planetary boundaries
[en] absolute sustainability
[fr] analyse de cycle de vie
[fr] limites planétaires
[fr] durabilité absolue
Discipline(s) : Engineering, computing & technology > Multidisciplinary, general & others
Target public : Professionals of domain
Student
General public
Other
Complementary URL : https://www.glimpact.com/
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Yukan (Glimpact), Paris, France
Degree: Master en bioingénieur : sciences et technologies de l'environnement, à finalité spécialisée
Faculty: Master thesis of the Gembloux Agro-Bio Tech (GxABT)

Abstract

[fr] L’enjeu de la transition environnementale et de la préservation de l’environnement exige de tenir compte de la capacité limitée de la planète à soutenir les modes de fonctionnement de nos sociétés. A cette fin, le concept des limites planétaires est communément retenu comme cadre de référence : elles donnent plusieurs seuils critiques à ne pas dépasser pour une planète viable et résiliente. Le présent travaille s’appuie sur le concept des limites planétaires et la méthode d’analyse de cycle de vie de l’Environmental Footprint (EF) développée par la Commission Européenne pour proposer une méthode de définition d’objectifs de réduction d’impact, et ce à l’échelle d’un individu. La démarche pour y arriver consiste d’une part à déterminer le cadre de référence absolue et à le répartir entre individus ; d’autre part, à procéder à une évaluation des impacts. La comparaison des résultats d’évaluation avec la référence permet ensuite de quantifier les efforts de réduction à fournir. La méthodologie développée ici prend les limites planétaires adaptées à la méthode EF comme référence absolue et les répartit entre les individus sur une base égalitaire. L’évaluation se base sur une analyse de cycle de vie de produits de consommation répartis en cinq postes. Des premiers modèles de produits ont été construits et sont analysés. Une étude sur le cas d’un individu européen moyen en 2015 est réalisée et montre que la consommation correspondante dépasse certaines limites, avec des efforts de réduction d’impact à fournir entre 5% et 91%. Une analyse de différents scénarios de consommation alimentaire permet de quantifier la contribution d’un changement de régime à l’atteinte des objectifs de réduction déterminés.

[en] The challenge of environmental transition and preservation requires taking into account the limited capacity of the planet to support the ways in which our societies function. To this end, the concept of planetary boundaries is commonly used as a reference framework : they provide critical thresholds that must not be exceeded for a viable and resilient planet. The present work is based on the concept of planetary boundaries and the life cycle assessment method of the Environmental Footprint (EF) developed by the European Commission. The
aim of this work is to provide a method for defining impact reduction targets at the individual level. The steps include determining the absolute reference frame, distributing it among individuals, and evaluating the environmental impacts. The comparison of the evaluation results with the reference frame then allows the quantification of the reduction efforts to be made. The methodology presented here takes the planetary boundaries adapted to the EF method as an
absolute reference and distributes them among individuals on an equal basis. The assessment is based on a life cycle analysis of consumer products divided into five baskets. Preliminary product have been modelled and are analysed. A study case of an average European individual in 2015 is carried out and shows that the corresponding consumption exceeds several limits, quantifying impact reduction efforts to be made between 5% and 91%. An analysis of different
food consumption scenarios is used to quantify the contribution of a change in diet to the achievement of the reduction targets set.


File(s)

Document(s)

File
Access s170007Bui2022.pdf
Description:
Size: 1.94 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access s170007Bui2022AnnexeB.xlsx
Description:
Size: 32.02 kB
Format: Microsoft Excel XML
File
Access s170007Bui2022AnnexeC.xlsx
Description:
Size: 23.22 kB
Format: Microsoft Excel XML
File
Access s170007Bui2022AnnexeD.xlsx
Description:
Size: 59.34 kB
Format: Microsoft Excel XML

Author

  • Bui, Zoé ULiège Université de Liège > Gembloux Agro-Bio Tech

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Cielen, Klara Entreprise Yukan (Glimpact)
  • Charles, Catherine ULiège Université de Liège - ULiège > Département GxABT > Biosystems Dynamics and Exchanges
    ORBi View his publications on ORBi
  • Lebeau, Frédéric ULiège Université de Liège - ULiège > Département GxABT > Biosystems Dynamics and Exchanges
    ORBi View his publications on ORBi
  • Meersmans, Jeroen ULiège Université de Liège - ULiège > Département GxABT > Echanges Eau - Sol - Plantes
    ORBi View his publications on ORBi
  • Total number of views 38
  • Total number of downloads 0










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.