Feedback

Faculté des Sciences appliquées
Faculté des Sciences appliquées
Mémoire
VIEW 35 | DOWNLOAD 0

Capability study of a laser equipped balancing machine and algorithm development for assessing tire geometrical non uniformities

Télécharger
Labory, Léonard ULiège
Promoteur(s) : Arnst, Maarten ULiège
Date de soutenance : 8-sep-2016/9-sep-2016 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/1659
Détails
Titre : Capability study of a laser equipped balancing machine and algorithm development for assessing tire geometrical non uniformities
Titre traduit : [fr] Etude des capacités d'une machine équipée de laser et développement d'un algorithme pour évaluer les non-uniformités géométriques des pneus
Auteur : Labory, Léonard ULiège
Date de soutenance  : 8-sep-2016/9-sep-2016
Promoteur(s) : Arnst, Maarten ULiège
Membre(s) du jury : Ponthot, Jean-Philippe ULiège
Geurts, Pierre ULiège
Maus, Doris 
Langue : Anglais
Nombre de pages : 110
Mots-clés : [en] Capability study, algorithm, geometrical uniformity
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité approfondie
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] Tires are highly engineered products which have to be designed to meet
several performances such as ride, handling, traction, etc. Tire subjective
evaluation is still the key criteria to get an original equipment manufacturers
approval. For this subjective evaluation, it is essential to select assemblies
with best uniformities in order to avoid vibrations which could disturb the
driver during its subjective assessment. New generations of balancing ma-
chines provide capabilities to measure geometrical uniformity.
The main goal of this thesis is to assess the measurement capabilities of
such a laser equipped machine. This machine is going to be used for quick
selection of best uniformity assemblies. For this purpose, measurements of
this machine are compared to the measurements of another reference ma-
chine. A feasibility study is conducted in this report in order to frame a
robust comparison method between the two machines.
The second goal of the project is the development of several indicators
in order to correctly describe the uniformity of assemblies based on laser
measurements. These indicators are extracted directly from the tire con-
tour which is obtained after a test on the machine. Speci cally, one of the
objective is to develop an algorithm in order to evaluate the lateral tread
shift.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Master_Thesis_LABORY_Léonard.pdf
Description:
Taille: 25.19 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access ThesisSummary_LABORY_Léonard.pdf
Description: Master thesis summary
Taille: 927.47 kB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Labory, Léonard ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. aérospat., à fin., fin. appr. (ex 2e ma.)

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Ponthot, Jean-Philippe ULiège Université de Liège - ULg > Département d'aérospatiale et mécanique > LTAS-Mécanique numérique non linéaire
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Geurts, Pierre ULiège Université de Liège - ULg > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Algorith. des syst. en interaction avec le monde physique
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Maus, Doris Goodyear Dunlop, avenue Gordon Smith, L-7750 COLMAR-BERG, G.D.Luxembourg
  • Nombre total de vues 35
  • Nombre total de téléchargements 0










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.