Mémoire, y compris stage professionnalisant[BR]- Séminaires méthodologiques intégratifs[BR]- Mémoire : Etude qualitative sur les challenges éthiques rencontrés par les médecins et assistants en médecine en Belgique Francophone
Deschamps, Mélanie
Promotor(s) : Charlier, Nathan
Date of defense : 5-Sep-2023 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/18499
Details
Title : | Mémoire, y compris stage professionnalisant[BR]- Séminaires méthodologiques intégratifs[BR]- Mémoire : Etude qualitative sur les challenges éthiques rencontrés par les médecins et assistants en médecine en Belgique Francophone |
Author : | Deschamps, Mélanie |
Date of defense : | 5-Sep-2023 |
Advisor(s) : | Charlier, Nathan |
Committee's member(s) : | Donneau, Anne-Françoise
Caeymaex, Florence Dancot, Jacinthe |
Language : | French |
Number of pages : | 72 |
Keywords : | [en] bioethics [en] medical ethics [en] ethical challenges [en] decision-making [en] public health [fr] bioéthique [fr] éthique médicale [fr] challenges éthiques [fr] prise de décision [fr] santé publique |
Discipline(s) : | Human health sciences > Public health, health care sciences & services |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en sciences de la santé publique, à finalité spécialisée en praticien spécialisé de santé publique |
Faculty: | Master thesis of the Faculté de Médecine |
Abstract
[en] Introduction: Faced with an increasingly complex medical practice, physicians encounter numerous ethical challenges that can have implications on their emotional well-being and the quality of care provided to patients. To assist healthcare professionals in navigating these challenges, ethics education is proposed as a relevant intervention. However, educational programs must be tailored to the specific needs of physicians and consider the contextual peculiarities of the French-speaking region of Belgium. This study aims to identify the ethical challenges encountered by physicians in this region and understand how they respond to them, in order to provide insights for enhancing their training and practice.
Materials and Methods: A qualitative phenomenological study was conducted to explore the experiences of physicians and assistants in the face of ethical challenges encountered in their practice. Individual semi-structured interviews were conducted with 14 physicians in French-speaking Belgium, using an interview guide.
Results: Thematic analysis of the interviews revealed that physicians encounter a multitude of complex challenges in their daily practice, organized into five main categories. Healthcare professionals face difficulties mainly related to patient autonomy, complex decision-making fuelled by suboptimal information, management of stakeholders, resource constraints, and their societal responsibilities.
Conclusion: Each ethical dilemma is unique and depends on factors such as the physician's experience, values, specialty, and the medical or non-medical context of the patient. To better support professionals in addressing these challenges, it is essential to provide tailored ethics education that focuses on the most pressing issues while addressing a variety of complex situations, combining theoretical teaching with practical experiences.
[fr] Introduction : Face à une pratique médicale de plus en plus complexe, les médecins sont confrontés à de multiples défis éthiques qui peuvent entraîner notamment des conséquences sur leur bien-être émotionnel et la qualité des soins prodigués aux patients. Afin d'aider les professionnels de santé à faire face à ces challenges, l'éducation en éthique est proposée comme une intervention pertinente. Cependant, les programmes éducatifs doivent être adaptés aux besoins spécifiques des médecins et tenir compte des particularités contextuelles propres à la Belgique francophone. Cette étude vise donc à identifier les challenges éthiques rencontrés par les médecins dans cette région et à comprendre comment ils y répondent, afin de fournir des pistes pour améliorer leur formation et leur pratique.
Matériel et méthodes : Une étude qualitative de type phénoménologique a été menée afin d’explorer le vécu des médecins et des assistants face aux challenges éthiques rencontrés dans leur pratique. Pour ce faire, des entretiens individuels semi-dirigés ont été menés auprès de 14 médecins en Belgique francophone, à l’aide d’un guide d’entretien.
Résultats : L’analyse thématique des entretiens a montré que les médecins font face à une multitude de challenges complexes au quotidien organisés autour de cinq catégories principales. Ainsi, les soignants rencontrent des difficultés principalement lorsqu’il est question de l’autonomie du patient, de prises de décisions complexes ou alimentées par des informations suboptimales, de gestion de l’entourage, de manque de ressources et de leur responsabilité dans la société.
Conclusion : Chaque dilemme éthique est unique et dépend entre autres de l'expérience, des valeurs, de la spécialité du médecin et du contexte médical ou non du patient. Pour mieux aider les professionnels à y faire face, il est essentiel de fournir des formations adaptées en éthique qui se concentrent sur les défis les plus préoccupants tout en abordant des situations complexes variées, en combinant l'enseignement théorique avec des expériences pratiques.
File(s)
Document(s)
Cite this master thesis
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.