Feedback

Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education
Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education
MASTER THESIS
VIEW 32 | DOWNLOAD 16

Vers une meilleure compréhension des ressources, difficultés et besoins des parents dans les contextes de séparation et de divorce : résultats issus d'une méthode mixte

Download
Lehance, Eric ULiège
Promotor(s) : Brianda, Maria Elena ULiège
Date of defense : 30-Aug-2024/9-Sep-2024 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/22066
Details
Title : Vers une meilleure compréhension des ressources, difficultés et besoins des parents dans les contextes de séparation et de divorce : résultats issus d'une méthode mixte
Translated title : [en] Towards a better understanding of the resources, challenges, and needs of parents in the contexts of separation and divorce: results from a mixed-methods approach.
Author : Lehance, Eric ULiège
Date of defense  : 30-Aug-2024/9-Sep-2024
Advisor(s) : Brianda, Maria Elena ULiège
Committee's member(s) : Langenaken, Evelyne ULiège
Querriere, Laurence 
Language : French
Keywords : [en] separation
[en] divorce
[en] parental burnout
[en] parental stress
[en] parenting
[en] mental health
[en] mixed methods
[en] interpretative phenomenological analysis
[fr] séparation
[fr] divorce
[fr] burn-out parental
[fr] stress parental
[fr] parentalité
[fr] santé mentale
[fr] méthode mixte
[fr] analyse phénoménologique interprétative
Discipline(s) : Social & behavioral sciences, psychology > Treatment & clinical psychology
Target public : Researchers
Professionals of domain
Student
General public
Other
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en sciences psychologiques, à finalité spécialisée
Faculty: Master thesis of the Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education

Abstract

[fr] Cette recherche vise à approfondir la compréhension des difficultés, des ressources et des besoins des parents dans les contextes de séparation et de divorce. La littérature indique que ces événements peuvent entraîner des changements significatifs au sein de la famille, augmentant le risque de stress, tant pour les parents que pour les enfants. Pourtant, certaines études ne trouvent pas de différence significative dans les niveaux de burn-out parental entre les familles monoparentales, recomposées ou dont les parents sont toujours mariés (Mikolajczak, Raes, et al., 2018). L'hypothèse de cette étude est que l'absence apparente de lien significatif entre le burn-out parental et la séparation pourrait masquer des différences interindividuelles qui demandent une investigation approfondie.
Pour explorer ces aspects, une méthode mixte a été utilisée, combinant l'analyse interprétative phénoménologique et trois questionnaires validés : le Parental Burnout Assessment, la Balance des Risques et des Ressources et la Coparenting Relationship Scale. Cinq parents (trois mères et deux pères) ayant vécu un divorce ou une séparation ont participé à cette étude. Les résultats suggèrent plusieurs variables personnelles et relationnelles importantes comme la relation coparentale, le sentiment de perte et de solitude ainsi que la prépondérance de facteurs de stress sur une période courte suivant la séparation ou le divorce.
Les résultats de cette étude suggèrent des implications cliniques portant sur le bien-être des parents séparés, dont le travail thérapeutique sur les facteurs de stress et l’optimisation des ressources de l’individu, et des pistes de développement pour les futures recherches sur la parentalité dans les contextes de séparation et de divorce.

[en] This research aims to deepen the understanding of the challenges, resources, and needs of parents in the contexts of separation and divorce. The literature shows that these events can lead to significant changes within the family, increasing the risk of stress for both parents and children. However, some studies find no significant differences in parental burnout levels between single parents, married parents and blended families (Mikolajczak, Raes, et al., 2018). The hypothesis of this study is that the apparent lack of a significant link between parental burnout and separation might hide important individual differences that require further investigation.
To explore these aspects, a mixed-methods approach was used, combining interpretative phenomenological analysis with three validated questionnaires: the Parental Burnout Assessment, the Risk and Resource Balance, and the Coparenting Relationship Scale. Five parents (three mothers and two fathers) who had experienced divorce or separation participated in this study. The results highlight several important personal and relational variables, such as coparenting relationships, feelings of loss and loneliness, and the predominance of stress factors during the short period following separation or divorce.
These findings suggest clinical implications for the well-being of separated parents, including therapeutic work on stress factors and the optimization of individual resources, as well as directions for future research on parenting in the contexts of separation and divorce.


File(s)

Document(s)

File
Access Eric_Lehance_Mémoire.pdf
Description:
Size: 1.66 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access Annexes confidentielles.pdf
Description:
Size: 1.36 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Lehance, Eric ULiège Université de Liège > Master sc. psycho., fin. spéc.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Langenaken, Evelyne ULiège Université de Liège - ULiège > Département de droit > Département de droit
    ORBi View his publications on ORBi
  • Querriere, Laurence
  • Total number of views 32
  • Total number of downloads 16










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.