Feedback

Faculté des Sciences Sociales
Faculté des Sciences Sociales
Mémoire

Stage et mémoire : "How can individual interests align with collective benefits? Insights from Rwandan Farmers in a Forest and Landscape Restoration Project"

Télécharger
Mohring, Thomas ULiège
Promoteur(s) : Vandeninden, Frieda ULiège
Date de soutenance : 23-jui-2025 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/23151
Détails
Titre : Stage et mémoire : "How can individual interests align with collective benefits? Insights from Rwandan Farmers in a Forest and Landscape Restoration Project"
Titre traduit : [fr] Comment l’intérêt individuel peut-il rencontrer l’intérêt collectif ? Le cas de paysans rwandais impliqués dans un projet de restauration des forêts et des paysages
Auteur : Mohring, Thomas ULiège
Date de soutenance  : 23-jui-2025
Promoteur(s) : Vandeninden, Frieda ULiège
Membre(s) du jury : Poncelet, Marc ULiège
Barvaux, Hugues ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 41
Mots-clés : [en] Forest and Landscape Restoration
[en] agroforestry
[en] Rwanda
[en] smallholder farmers
[en] rural livelihoods
Discipline(s) : Sciences sociales & comportementales, psychologie > Sociologie & sciences sociales
Commentaire : Seule l'annexe intitulée "MOHRING_Thomas_Thesis_2025_Annexes" est à prendre en compte. En raison d’un problème informatique non résolu, les autres fichiers annexes n’ont pas pu être supprimés.
Intitulé du projet de recherche : In the context of Rwandan farmers enrolling a Forest and Landscapes Restoration project, how can individual interests align with collective benefits?
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en sciences de la population et du développement, à finalité spécialisée Coopération Nord-Sud
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences Sociales

Résumé

[en] This article examines how an agroforestry project in rural Rwanda combined individual interests with the collective goal of restoring forests and landscapes. It focuses on encouraging farmers to plant trees on their agricultural plots as a strategy to reverse land degradation while sustaining their livelihoods.

The study is based on qualitative research, including individual interviews and focus groups with farmers enrolled in the restoration initiative. This empirical data is complemented by a review of scientific literature on Forest and Landscape Restoration (FLR) and participatory approaches.

Results reveal that farmers’ participation is shaped primarily by their immediate livelihood needs and the practical costs of engaging in restoration activities, rather than purely environmental concerns. Successful engagement depends on adapting project activities to these socio-economic realities and maintaining ongoing follow-up and reflexivity in project design.

The discussion highlights that FLR efforts must acknowledge the competing priorities faced by rural smallholder farmers. Technical interventions alone are insufficient; restoration projects require a flexible, context-specific approach that integrates farmers’ motivations and constraints. This approach helps align individual decision-making with collective environmental benefits.

The article concludes that fostering sustainable restoration requires continuous adaptation and sensitivity to local conditions, demonstrating that achieving common good depends on addressing individual interests within the realities of rural livelihoods.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access MOHRING_Thomas_Thesis_2025.pdf
Description: -
Taille: 594.04 kB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access MOHRING_Thomas_Thesis_2025_Annexes.pdf
Description: -
Taille: 3.32 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Mohring, Thomas ULiège Université de Liège > Master sc. pop. & dév., fin. spéc. coop. N-S

Promoteur(s)

Membre(s) du jury









Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.