Feedback

Faculté de Philosophie et Lettres
Faculté de Philosophie et Lettres
Mémoire

The Meme as a cultural and political object in the field of Media Education: Designing a workshop of educational activities to develop media literacy competencies based on the French-speaking Belgian Framework for Media Education

Télécharger
Louis, Lucie ULiège
Promoteur(s) : Mayeur, Ingrid ULiège
Date de soutenance : 25-aoû-2025/4-sep-2025 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/24759
Détails
Titre : The Meme as a cultural and political object in the field of Media Education: Designing a workshop of educational activities to develop media literacy competencies based on the French-speaking Belgian Framework for Media Education
Titre traduit : [fr] Le mème comme objet culturel et politique dans le domaine de l'Education aux Médias: Conception d'un atelier composés d'activités éducatives dans le but de développer des compétences en littératie médiatique sur la base du cadre francophone belge pour l'Education aux Médias
Auteur : Louis, Lucie ULiège
Date de soutenance  : 25-aoû-2025/4-sep-2025
Promoteur(s) : Mayeur, Ingrid ULiège
Membre(s) du jury : Hamers, Jeremy ULiège
Badir, Sémir ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 71
Mots-clés : [en] Memetics
[en] Media literacy
[en] Media Education
[en] meme
Discipline(s) : Sciences sociales & comportementales, psychologie > Communication & médias
Sciences sociales & comportementales, psychologie > Education & enseignement
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en digital media education
Faculté : Mémoires de la Faculté de Philosophie et Lettres

Résumé

[en] This master's thesis explores whether memes, as cultural and political objects, can develop media literacy competencies within the CSEM framework for media education. The theoretical section defines memes and describes their characteristics, as well as the cultures of convergence, participation, sharing, and remix in which they circulate. The section also highlights the political dimension of memes, reviews two models for meme analysis, and outlines the competencies identified in the CSEM framework. Based on this foundation, the thesis reviews existing meme-based educational activities in English- and French-speaking contexts and proposes new activities inspired by these practices that align with the CSEM competencies. The practical section presents a creative workshop designed for teenagers and informed by a preliminary questionnaire regarding their knowledge of memes. It describes and evaluates the workshop activities, reflecting on their effectiveness and potential improvements. The results demonstrate that memes can serve as valuable tools for developing media literacy competencies. However, the workshop could be conducted more times to address the issue more effectively.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access S177710_Louis2025.pdf
Description:
Taille: 1.97 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access S177710_Louis_Annexes.pdf
Description:
Taille: 52.07 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Louis, Lucie ULiège Université de Liège > Master commu. multi., fin. spéc. digit. media educ.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Hamers, Jeremy ULiège Université de Liège - ULiège > Département médias, culture et communication > Cinéma documentaire et littératie médiatique
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Badir, Sémir ULiège Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
    ORBi Voir ses publications sur ORBi








Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.