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Faculté des Sciences appliquées
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Mémoire
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Aeroelastic modelling of the Sonaca 200

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Rulliere, Hadrien ULiège
Promoteur(s) : Dimitriadis, Grigorios ULiège
Date de soutenance : 7-sep-2020/9-sep-2020 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/10272
Détails
Titre : Aeroelastic modelling of the Sonaca 200
Titre traduit : [fr] Modélisation aéroélastique du Sonaca 200
Auteur : Rulliere, Hadrien ULiège
Date de soutenance  : 7-sep-2020/9-sep-2020
Promoteur(s) : Dimitriadis, Grigorios ULiège
Membre(s) du jury : Andrianne, Thomas ULiège
Menghdel, Carl 
Dewandel, Carl 
Noels, Ludovic ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 70
Mots-clés : [en] Aeroelasticity
[en] Vortex Lattice Method
[en] Finite Elements
[en] Flutter analysis
[en] Thin structures theory
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale
Organisme(s) subsidiant(s) : Sonaca Aircraft
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] The present work concerns flutter analysis of the Sonaca 200, more precisely extension of
the aeroelastic model to the full airplane. It fits in the continuation of two master theses
that studied aeroelastic behavior of the main wing. The studied configuration corresponds
to the prototype state of the airplane in 2018, without fuel nor luggage and with fixed
control surfaces. An analytical approach relying on Megson aircraft structures theory [1]
is here implemented to provide structural models for the rear fuselage and the empennage
that are suited for flutter analysis. The different components are then assembled using
elastic connections to create a full finite element model of the aircraft. Numerical modal
analysis is performed on this latter and the resulting eigenmodes are compared with
experimental data from ground vibration testing for validation. In parallel, an aeroelastic
model of the Sonaca 200 utilizing the vortex lattice theory [2][3] is developed in Matlab
based on the work of Dimitriadis. It manages aerodynamic efforts on the structure with
use of vortex ring elements and relies on modal analysis data to solve the aeroelastic
equation of motion. The algorithm is first tested with experimental modes and provides
a satifactory degree of comparison with reference aeroelastic solutions computed by the
Leichtwerk company. Outputs of the finite element model are subsequently injected in
the program to observe the differences in terms of aeroelastic solutions. The results seem
encouraging but highlight sensitivity of the Vortex Lattice Method to modal parameters
of the system. It would thus be beneficial to investigate ways of improving accuracy of
the finite element model for it to be appropriate in practice. Part of this improvement
may come from determination of the real boundary conditions with the ground. Besides,
implementing movable control surface in the finite element model would allow to test
critical configurations of the airplane where actual flutter might appear.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access TFE_Rulliere_S200.pdf
Description: -
Taille: 9.37 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Rulliere, Hadrien ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. aérospat., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Andrianne, Thomas ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Interactions Fluide-Structure - Aérodynamique expérimentale
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Menghdel, Carl Sonaca Aircraft
  • Dewandel, Carl Sonaca Aircraft
  • Noels, Ludovic ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Computational & Multiscale Mechanics of Materials (CM3)
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
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