Feedback

HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
MASTER THESIS
VIEW 97 | DOWNLOAD 1

Étude du potentiel des formations en ligne au métier de conseiller beauté pour l’agence Etreac et sa Global Beauty School

Download
Oger, Louis ULiège
Promotor(s) : de Moerloose, Chantal ULiège
Date of defense : 17-Jun-2021 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/11540
Details
Title : Étude du potentiel des formations en ligne au métier de conseiller beauté pour l’agence Etreac et sa Global Beauty School
Author : Oger, Louis ULiège
Date of defense  : 17-Jun-2021
Advisor(s) : de Moerloose, Chantal ULiège
Committee's member(s) : Henrion, Sophie 
Granado, Patrick 
Language : French
Keywords : [en] e-learning
[fr] formations digitales
[fr] formation professionnelle
Discipline(s) : Business & economic sciences > Strategy & innovation
Target public : Professionals of domain
Student
General public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en sales management, à finalité spécialisée
Faculty: Master thesis of the HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Abstract

[en] The objective of this thesis is to present a concrete project to the management of the Global Beauty School, the training school of the Etreac agency, enabling it to digitalise its exclusively face-to-face training offer. This digital transition will be necessary for the school to survive in the face of the current health crisis and the emergence of remote work. Our research is therefore an opportunity for the school to reinvent itself. To achieve this, we attempted to answer three research questions through a qualitative study conducted in the form of semi-structured interviews. Our questions aimed to determine the characteristics of an attractive online course, to reflect on the operational implementation of our project and to anticipate its impact on the current face-to-face training offer. From our interviews, we can conclude that the targets of our study would be interested in a digital training service. Even better, our respondents believe that this format will develop further in the coming years. They highlighted the many advantages and possibilities that these courses provide for learners, judging this format to be more flexible than face-to-face. That said, they felt that face-to-face was the most suitable format for practical situations and was also valued for its qualities of human contact and interaction. As a result, the majority of respondents agreed that a combination of the two systems would be the most versatile. These results convinced us to design an e-learning service in two phases. The first phase will consist of exclusively digital training in order to respect the constraints linked to the health crisis. The second phase will alternate between face-to-face and distance learning to meet the preferences of our respondents. Finally, we have calculated the cost of this investment to enable the company to prepare the budget necessary for the effective implementation of our project.

[fr] L’objectif de ce mémoire est de présenter un projet concret à la direction de la Global Beauty School, l’école de formation de l’agence Etreac, lui permettant de digitaliser son offre de formations exclusivement présentielles. Cette transition numérique sera nécessaire pour qu’elle puisse perdurer face à une actualité marquée par la crise sanitaire et l’émergence du travail à distance. Notre recherche est donc une opportunité pour l’école de se réinventer. Pour y parvenir, nous avons tenté de répondre à trois questions de recherche par l’intermédiaire d’une étude qualitative réalisée sous la forme d’entretiens semi-directifs. Nos questions avaient pour but de déterminer les caractéristiques d’une formation en ligne attractive, de réfléchir à la mise en place opérationnelle de notre projet et de prévoir son impact sur l’offre actuelle de formations présentielles. À l’issue de nos entretiens, nous pouvons conclure que les cibles de notre étude seraient intéressées par un service de formations digitales. Mieux encore, nos répondants estiment que ce format va se développer davantage dans les prochaines années. Ces derniers ont mis en avant les nombreux avantages et possibilités que ces formations procurent aux apprenants, jugeant ce format plus flexible que le présentiel. Cela dit, le présentiel leur semble être le format le plus adapté aux situations pratiques et est également apprécié pour ses qualités en matière de contact humain et d’interaction. De ce fait, la majorité des personnes interrogées s’accorde sur l’idée qu’une association des deux systèmes constituerait la formule la plus polyvalente. Dès lors, ces résultats nous ont convaincus de concevoir un service de formations en ligne s’articulant en deux phases. La première phase sera composée de formations exclusivement digitales afin de respecter les contraintes liées à la crise sanitaire. La seconde phase alternera entre formations en présentiel et formations à distance pour répondre aux préférences de nos répondants. Enfin, nous avons chiffré le coût de cet investissement pour permettre à l’entreprise de préparer le budget nécessaire à la mise en place effective de notre projet.


File(s)

Document(s)

File
Access Master Thesis Louis OGER.pdf
Description: -
Size: 4.29 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Oger, Louis ULiège Université de Liège > Mast. sales. man. en alt. à fin.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Henrion, Sophie
  • Granado, Patrick
  • Total number of views 97
  • Total number of downloads 1










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.