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Faculté des Sciences appliquées
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Mémoire
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Gillet, Simon ULiège
Promoteur(s) : Collette, Christophe ULiège
Date de soutenance : 6-sep-2021/7-sep-2021 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/12882
Détails
Titre : Closed-loop active shape control actuator
Titre traduit : [fr] Actionneur de forme à contrôle actif en boucle fermée
Auteur : Gillet, Simon ULiège
Date de soutenance  : 6-sep-2021/7-sep-2021
Promoteur(s) : Collette, Christophe ULiège
Membre(s) du jury : Loix, Nicolas 
Béchet, Eric ULiège
Bruls, Olivier ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 121
Mots-clés : [en] Actuator
[en] Sensor
[en] Bearings
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie civile
Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[fr] Today, ecology and CO2 emissions are at the centre of many debates. Because the aviation sector is a large emitter of CO2, the main manufacturers of the industry are trying to reduce the fuel consumption of the aircraft and thus the CO2 emissions. One of the technologies studied is the Hybrid Laminar Flow Control system, a combination of Natural Laminar Flow and Laminar Flow Control. Sonaca, being one of these manufacturers, is developing a Natural Laminar Flow profile leading edge. To do so, Sonaca in collaboration with Micromega Dynamics has to correct the wrong shape of a leading edge using an active control mechanism during its manufacturing process.

A description and comparison of actuators, sensors, guiding mechanisms and architecture controls that can be used in an active shape control mechanism are performed. Based on this analysis, two active shape control mechanisms are studied. The first mechanism is composed of three actuators that activate (push or pull) a rigid body attached to the skin of the leading edge. The second mechanism acts directly on the skin by pushing or pulling perpendicularly to the desired skin shape.

Since the correction using the first mechanism requires large forces, two methodologies of optimization are developed. After some investigation, this mechanism did not allow to correct properly the local errors appearing on the skin. This mechanism is therefore abandoned. The characteristics required for the second mechanism favour the choice of an electromechanical actuator connected to a jackscrew and controlled with a LVDT sensor.


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Annexe(s)

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Auteur

  • Gillet, Simon ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. aérospat., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Loix, Nicolas Micromega Dynamics
  • Béchet, Eric ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Conception géométrique assistée par ordinateur
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Bruls, Olivier ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Laboratoire des Systèmes Multicorps et Mécatroniques
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
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