Feedback

Faculté de Philosophie et Lettres
Faculté de Philosophie et Lettres
Mémoire

The explicit teaching of reading comprehension strategies in foreign language secondary-school classes

Télécharger
Cutaia, Claire ULiège
Promoteur(s) : Simons, Germain ULiège ; Ledent, Bénédicte ULiège
Date de soutenance : 25-aoû-2021/4-sep-2021 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/13097
Détails
Titre : The explicit teaching of reading comprehension strategies in foreign language secondary-school classes
Auteur : Cutaia, Claire ULiège
Date de soutenance  : 25-aoû-2021/4-sep-2021
Promoteur(s) : Simons, Germain ULiège
Ledent, Bénédicte ULiège
Membre(s) du jury : Hendrikx, Isa ULiège
Langue : Anglais
Mots-clés : [fr] didactique
[fr] langues étrangères
[fr] compréhension à la lecture
[fr] stratégies
Discipline(s) : Arts & sciences humaines > Langues & linguistique
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en langues et lettres modernes, orientation germaniques, à finalité didactique
Faculté : Mémoires de la Faculté de Philosophie et Lettres

Résumé

[en] This MA thesis is a research work in language didactics. This dissertation focuses more specifically on the explicit teaching of reading comprehension strategies and the role such teaching can play in improving secondary-school students’ foreign language reading skills. It combines the analysis of scientific literature, the analysis of legal prescriptions from the WBF, declarative data collected after interviewing two Ph.D. students, as well as the analysis of WBF teachers’ declarative data (by means of an online survey). Finally, alongside the recognition of the need for and effectiveness of reading comprehension strategies in foreign language teaching and learning, this dissertation seeks to illustrate the explicit teaching of reading comprehension strategies. This is in fact one of its missions, i.e. with these various analyses, I try to answer the following problem: How to effectively implement the explicit teaching of reading comprehension strategies in high school classes learning a foreign language in the WBF?


Fichier(s)

Document(s)

File
Access CUTAIAClaire_Mémoire.pdf
Description:
Taille: 1.46 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access CUTAIAClaire_AnnexesMémoire.pdf
Description:
Taille: 2.87 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Cutaia, Claire ULiège Université de Liège > Master lang. & lettres mod., or. germ. à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Hendrikx, Isa ULiège Université de Liège - ULiège > Département de langues modernes : ling., litt. et trad. > Traduction du français vers le néerlandais
    ORBi Voir ses publications sur ORBi








Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.