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Faculté des Sciences appliquées
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Design of a planetary gear transmission for a hybrid bus

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Pérez Sanchez, Silvia ULiège
Promoteur(s) : Duysinx, Pierre ULiège
Date de soutenance : 27-jui-2016/28-jui-2016 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/1407
Détails
Titre : Design of a planetary gear transmission for a hybrid bus
Titre traduit : [fr] Calcul et dimensionnement d'une réduction épicycloïdale intégrée dans une transmission hybride pour bus
Auteur : Pérez Sanchez, Silvia ULiège
Date de soutenance  : 27-jui-2016/28-jui-2016
Promoteur(s) : Duysinx, Pierre ULiège
Membre(s) du jury : Debongnie, Jean-François ULiège
Bruls, Olivier ULiège
Arnst, Maarten ULiège
Bauduin, Simon ULiège
Duterme, Pascal 
Langue : Anglais
Mots-clés : [en] Hybrid vehicles
[en] Hybrid bus
[en] Planetary gears
[en] Performance analysis
[en] Consumption algorithm
[en] AutoMixte
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie mécanique
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en technologies durables en automobile
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] Hybrids vehicles have a long history and a promising future and Belgium is part of it. They have a very large variety of architectures and technical options. Each one with very different results depending not only the physical disposition but also the energy management policy. The characteristics of different architectures and its specificities have been studied in this work, focusing in the series-parallel configuration known as AutoMixte.
Buses, as a particular kind of vehicle, have specific requirements. The utilization of hybrid powertrains in buses is a very interesting way to reduce the pollution and the congestion in the cities at the same time, with very low investments in infrastructure and reducing the fuel consumption and the fuel-dependency of the town.
Planetary gears are widely used in vehicles. In addition to the differential gear, they are one of the main components of automatic gearboxes, accumulating key advantages like longer life span and higher compactness for relatively higher ratios. The design established the optimum speed ratio as an adaptation of the speed range of the power machines to the bus speed range. The complete design respected particular compatibility rules and verified the loaded resistance using commercial software and classic formulas from international standards.
The integration of the planetary gears was modelled in a global system model with all the powertrain elements in order to obtain the total maximum mechanical output of the bus. The verification of the performance of the vehicle includes a gradeability and an acceleration simulation.
This work ends with the simulation of the consumption of this powertrain in the bus assuming one particular energy management policy and the standardised test for buses know as SORT. The efficiencies of the electrical machines were taken into account as well as the charging and discharging efficiencies of the battery. Specific consumption maps of the engine were used to calculate the fuel consumption of the bus.


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Access TFE-SilviaPS-PlanetaryGear.pdf
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Taille: 20.57 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Pérez Sanchez, Silvia ULiège Université de Liège > Master ing. civ. méc., à fin., fin. spéc. techno (ex 2e ma.)

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Debongnie, Jean-François ULiège Université de Liège - ULg > Département d'aérospatiale et mécanique > Méthodes de fabrication
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  • Bruls, Olivier ULiège Université de Liège - ULg > Département d'aérospatiale et mécanique > Laboratoire des Systèmes Multicorps et Mécatroniques
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  • Arnst, Maarten ULiège Université de Liège - ULg > Département d'aérospatiale et mécanique > Computational and stochastic modeling
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  • Bauduin, Simon ULiège Université de Liège - ULg > Département d'aérospatiale et mécanique > Ingénierie des véhicules terrestres
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Duterme, Pascal Green Propulsion, avenue Pré-Aily, 20, 4031 Angleur
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