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Mémoire
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Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Investigation of various transonic stabilisation techniques for full potential flows calculation in DARTFlo[BR]- Integration Internship

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Brian, Guillaume ULiège
Promoteur(s) : Dimitriadis, Grigorios ULiège
Date de soutenance : 27-jui-2022/28-jui-2022 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/14510
Détails
Titre : Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Investigation of various transonic stabilisation techniques for full potential flows calculation in DARTFlo[BR]- Integration Internship
Titre traduit : [fr] Étude de diverses techniques de stabilisation transsonique pour le calcul des flux à plein potentiel dans DARTFlo
Auteur : Brian, Guillaume ULiège
Date de soutenance  : 27-jui-2022/28-jui-2022
Promoteur(s) : Dimitriadis, Grigorios ULiège
Membre(s) du jury : Terrapon, Vincent ULiège
Crovato, Adrien ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 96
Mots-clés : [en] Transonic
[en] Aerodynamic modelling
[en] Preliminary aircraft design
[en] Full-Potential
[en] Finite element method
[en] stabilisation processes
[en] mesh-dependency
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] The preliminary aircraft design is often performed based on low-fidelity aerodynamic
models facilitating the evaluation of best-suited aircraft configurations thanks to low computational costs and reasonable accuracy at this early design stage. The Full Potential
equation, based on the inviscid and isentropic assumptions, has demonstrated its ability
to meet those requirements. However, the mathematical nature of this partial differential
equation highlights that when the flow switches from subsonic to supersonic, it converts
from elliptic to hyperbolic. This flow physics change needs to be reflected in the numerical
implementation. DARTFlo, a full-potential solver, is implemented based on a physicsdependent
solution experiencing mesh-dependency. Thenceforward, the present thesis aims
at characterising the mesh-dependency of this physics-dependent solution and to propose
alternatives to withdraw it.
The current physics-dependent implementation is studied through a mesh convergence
analysis in three different test cases to characterise the mesh-dependency. The analysis
relies on two comparison axes, the first is a study of global flow parameters and the second
treats the problem from a local point of view. The three test cases are constructed to
study the behaviour of each solution in different situations. The original DARTFlo
implementation illustrates its mesh-dependency by local flow parameters which do not
converge with respect to the mesh refinement as well as by instabilities appearing in the
supersonic zones when the mesh is highly refined.
In parallel, three alternatives are derived and compared with the original implementation
to assess their improvements in removing the mesh-dependency problem. The first
alternative demonstrates improved mesh convergence and enables to partially remove the
results mesh-dependency according to the case studied. However, the two others do not
reveal to act on the mesh-dependency of the physics-dependent solutions.


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Document(s)

File
Access MasterThesis_BRIAN_Guillaume.pdf
Description:
Taille: 6.04 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Brian, Guillaume ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. aérospat., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Terrapon, Vincent ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Modélisation et contrôle des écoulements turbulents
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Crovato, Adrien ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Interactions Fluide-Structure - Aérodynamique expérimentale
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
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