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Travail de fin d'études et stage[BR]- Travail de fin d'études : Validation and calibration of the thermal models used in the motor optimisation tools developed in the ZONDA project[BR]- Stage d'insertion professionnelle

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Gaspar, Audric ULiège
Promoteur(s) : Geuzaine, Christophe ULiège
Date de soutenance : 27-jui-2022/28-jui-2022 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/14564
Détails
Titre : Travail de fin d'études et stage[BR]- Travail de fin d'études : Validation and calibration of the thermal models used in the motor optimisation tools developed in the ZONDA project[BR]- Stage d'insertion professionnelle
Titre traduit : [fr] Validation et calibrage du modèle thermique utilisé dans l'outil d'optimisation de moteur électriques développé dans le cadre du projet ZONDA
Auteur : Gaspar, Audric ULiège
Date de soutenance  : 27-jui-2022/28-jui-2022
Promoteur(s) : Geuzaine, Christophe ULiège
Membre(s) du jury : Duysinx, Pierre ULiège
Henrotte, François ULiège
Siera, Ilja 
Langue : Anglais
Nombre de pages : 87
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie mécanique
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en technologies durables en automobile
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] Over the past few years, Punch Powertrain NV. developed a Multi-disciplinary Design Optimisation (MDO) platform for the design of their lie of electric machines for EV-Powertrains. Apart from the electromagnetic performance, the platform considers various fields of study such as structural, thermal and NVH behaviour when optimising a design. The studies in this master thesis revolve around the use of the thermal model within the MDO platform. First, the model was validated against mea surement data to calibrate the thermal network. The data was collected from a machine using a water jacket and hollow shaft cooling. It was shown that although some deviation exists between the model and measurements, no additional calibration was required. Following the validation, an MDO study was executed to demonstrate the benefits of adding direct oil cooling through jet nozzles aimed at the end-windings. The results showed an increase the volumetric power density (VPD) by 20 [%] can be achieved compared to water jacket alone. However, this VPD improvement comes with a decrease of the overall efficiency by 4.8 [%]. Finally, several parameters of the two initial cooling techniques was performed. It showed the best parameters for a better heat extraction are the fluid inlet temperature and flow rate. However, this comes at the price of a higher pumping power and a
further power consumption.


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Auteur

  • Gaspar, Audric ULiège Université de Liège > Master ing. civ. méc., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Duysinx, Pierre ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Ingénierie des véhicules terrestres
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Henrotte, François ULiège Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Applied and Computational Electromagnetics (ACE)
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Siera, Ilja Punch Powertrain
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