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Faculté des Sciences appliquées
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Mémoire
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Computer vision for improving the drone state estimate

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Fonder, Michaël ULiège
Promoteur(s) : Van Droogenbroeck, Marc ULiège
Date de soutenance : 27-jui-2016/28-jui-2016 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/1523
Détails
Titre : Computer vision for improving the drone state estimate
Auteur : Fonder, Michaël ULiège
Date de soutenance  : 27-jui-2016/28-jui-2016
Promoteur(s) : Van Droogenbroeck, Marc ULiège
Membre(s) du jury : Boigelot, Bernard ULiège
Verly, Jacques ULiège
Eschenauer, Laurent 
Langue : Anglais
Nombre de pages : 68
Mots-clés : [en] computer vision
[en] drone
[en] UAV
[en] visual odometry
[en] MSCKF
[en] Multi State Constraints Kalman Filter
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie électrique & électronique
Commentaire : We provide our code at the following URL : https://github.com/michael-fonder/fonder_thesis-2016/
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
URL complémentaire : https://github.com/michael-fonder/fonder_thesis-2016/
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil électricien, à finalité approfondie
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] The drone industry is currently experiencing a fast-paced development which leads to the creation of multitude of various products. An emerging trend is the search of increased smartness and autonomy of the machines. A prerequisite for this quest of autonomy is however the need of having a robust and reliable state estimate over time. In this Master Thesis, we explore different possibilities of achieving this in real-time by using an on-board mounted camera in pair with other sensors for the Fleye, a drone developed by Aerobot. More specifically, we focus our attention on the Multi-State Constraints Kalman Filter for which we provide a detailed explanation and an implementation designed for the Fleye. The strength of this filter resides in its relatively good computational efficiency compared to its alternatives and in its ability to deal with some hardware uncertainties such as an approximative knowledge of the relative position of the different sensors. A method developed to generate synthetic data allowing to test the performance of visual-inertial odometry algorithms is presented in this work. Performance tests made on synthetic and experimental data show that the implemented filter is consistent but still requires further improvements in order to compete with current state-of-the-art solutions.


Fichier(s)

Document(s)

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Access thesis_fonder.pdf
Description: Appendices included in this file
Taille: 9.13 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

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Description:
Taille: 126.29 kB
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Access algorithm-overview.pdf
Description: Flowchart of the algorithm implemented for this thesis
Taille: 310.21 kB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Fonder, Michaël ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. électr., fin. appr. (ex 2e master)

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Boigelot, Bernard ULiège Université de Liège - ULg > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Informatique
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Verly, Jacques ULiège Université de Liège - ULg > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Exploitation des signaux et images
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Eschenauer, Laurent
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