Feedback

Faculté des Sciences appliquées
Faculté des Sciences appliquées
Mémoire
VIEW 154 | DOWNLOAD 447

Travail de fin d'études / Projet de fin d'études : La vulnérabilité résidentielle face au risque d'inondation : comment les habitants adaptent-ils leur logement en phase de crise ?

Télécharger
Djanaralieva, Lisa ULiège
Promoteur(s) : Teller, Jacques ULiège
Date de soutenance : 5-sep-2022/6-sep-2022 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/16371
Détails
Titre : Travail de fin d'études / Projet de fin d'études : La vulnérabilité résidentielle face au risque d'inondation : comment les habitants adaptent-ils leur logement en phase de crise ?
Titre traduit : [fr] Residential vulnerability to flood risk: how do people adapt their houses during a crisis?
Auteur : Djanaralieva, Lisa ULiège
Date de soutenance  : 5-sep-2022/6-sep-2022
Promoteur(s) : Teller, Jacques ULiège
Membre(s) du jury : Elsen, Catherine ULiège
Privot, Joël ULiège
Frankignoulle, Pierre ULiège
Langue : Français
Mots-clés : [fr] Inondations
[fr] Adaptation
[fr] relevés habités
[fr] Vulnérabilité résidentielle
[fr] Risque
[fr] Province de Liège
[fr] 2021
[fr] Habitat
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Architecture
Public cible : Chercheurs
Etudiants
Grand public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master : ingénieur civil architecte, à finalité spécialisée en "urban and environmental engineering"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[fr] The impact of global warming on human and natural systems is increasingly manifesting, as evidenced by the 432 natural disasters identified by the IPCC in 2021. These events have tragic consequences for the environment, the population, their homes and their property. In 2021, flooding will account for more than half of these disasters, including the historic flooding in Belgium last July. As these environmental conditions change, the notion of natural risk as we have understood it up to now tends to evolve. It is therefore essential to accompany this transition by enriching the existing theory in order to prepare ourselves for future natural disasters.
In this regard, we mobilise the two guiding concepts of this thesis: residential vulnerability and adaptation of the habitat to the risk of flooding. The case of flooding in the Province of Liege in July 2021 constitutes the experimental framework of our research. It covers the experience of twelve families affected by the floods, using three methods of information collection: semi-directive interviews, inhabited surveys and commented photographs. These qualitative data allow (1) the study of housing adaptation operations in the crisis phase and (2) the identification of residential vulnerability factors that hinder the return to normalcy.
Our research highlights individual competence in risk management, often underestimated by our public authorities. Disaster-affected residents are capable of completely redesigning their housing and comfort during the crisis phase; however, this capacity to adapt does not seem to be envisaged in the long term. The results also express the motivations and the different forms of housing adaptation that we have observed. Finally, they allow us to give an account of the situation in which the disaster victims currently find themselves and to identify the vectors that have influenced their journey towards a return to normalcy since the flood.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Lisa-Djanaralieva-2022-TFE.pdf
Description:
Taille: 13.22 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access Lisa-Djanaralieva-ANNEXES - PARTIE 2.pdf
Description: Annexes - Partie 2
Taille: 10.25 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Djanaralieva, Lisa ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. arch., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Nombre total de vues 154
  • Nombre total de téléchargements 447










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.