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HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
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MASTER THESIS
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Mémoire-projet

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Hajjam, Karim ULiège
Promotor(s) : Standaert, Willem ULiège
Date of defense : 12-Jun-2023/23-Jun-2023 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/17463
Details
Title : Mémoire-projet
Translated title : [en] ADOPTION STRATEGIES FOR A NEW E-PROCUREMENT SOLUTION AMONG JOHN COCKERILL DEFENSE'S STRATEGIC SUPPLIERS
Author : Hajjam, Karim ULiège
Date of defense  : 12-Jun-2023/23-Jun-2023
Advisor(s) : Standaert, Willem ULiège
Committee's member(s) : Szafranski, Marc 
Hollander, Olivier ULiège
Language : French
Number of pages : 106
Keywords : [fr] Change management
[fr] Fournisseurs
[fr] John Cockerill
[fr] Procurement
[fr] achats
[fr] supply chain
[fr] solution digitale
[fr] crm
[fr] erp
Discipline(s) : Business & economic sciences > Strategy & innovation
Business & economic sciences > General management & organizational theory
Target public : Researchers
Professionals of domain
Student
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en sales management, à finalité spécialisée
Faculty: Master thesis of the HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Abstract

[en] In an ultra-competitive world where innovation and digitalization are priorities for every company wishing to seize the opportunities of its time, the key word is "change".
Change can mean many things, such as diversifying products, rethinking business processes or digitalizing certain tasks to boost productivity. As is often the case, the truth lies in striking the right balance between these objectives.
This thesis therefore addresses the impact of the change brought about by the digiBuy project within John Cockerill, and more particularly in the defense sector. Various cross-functional issues will be addressed, ranging from project management and the harmonization of methods and processes, to support for the businesses impacted by this change.
The final objective was to draw up different scenarios to optimize the adoption of digiBuy internally, i.e., by our buyers and other impacted professions, but also externally with our mainly strategic suppliers.
To achieve this objective, a sincere and lengthy collaboration of two years was set up with all stakeholders, and above all with suppliers, to understand their deep-seated motivations as well as their reluctances, in order to ultimately propose the ideal methods of approach to ensure that this platform, which tomorrow will be the privileged meeting place between the John Cockerill Group's purchasing departments and suppliers, will be successful in terms of adoption, use and return on investment.

[fr] Dans un monde ultra-concurrentiel où l'innovation et la digitalisation sont des priorités pour toute entreprise souhaitant saisir les opportunités de son temps, le maître mot est "changement".
Le changement peut signifier beaucoup de choses, comme diversifier les produits, repenser les processus d'entreprise ou numériser certaines tâches pour augmenter la productivité. Comme souvent, la vérité réside dans l'équilibre à trouver entre ces objectifs.
Cette thèse traite donc de l'impact du changement induit par le projet digiBuy au sein de John Cockerill, et plus particulièrement dans le secteur de la défense. Différentes problématiques transversales seront abordées, allant de la gestion de projet et de l'harmonisation des méthodes et processus, à l'accompagnement des métiers impactés par ce changement.
L'objectif final était d'élaborer différents scénarios pour optimiser l'adoption de digiBuy en interne, c'est-à-dire par nos acheteurs et autres métiers impactés, mais aussi en externe avec nos fournisseurs principalement stratégiques.
Pour atteindre cet objectif, une collaboration sincère et longue de deux ans a été mise en place avec l'ensemble des parties prenantes, et surtout avec les fournisseurs, pour comprendre leurs motivations profondes ainsi que leurs réticences, afin de proposer in fine les modalités d'approche idéales pour que cette plateforme, qui sera demain le lieu de rencontre privilégié entre les services achats et les fournisseurs du Groupe John Cockerill, soit un succès en termes d'adoption, d'utilisation et de retour sur investissement.


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Author

  • Hajjam, Karim ULiège Université de Liège > Mast. sales. man. en alt. à fin.

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