Feedback

HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
Mémoire
VIEW 34 | DOWNLOAD 12

Analyse des intentions dominantes d'investissement des étudiants et des jeunes

Télécharger
Nganwui Yomi, Ines ULiège
Promoteur(s) : Hübner, Georges ULiège
Date de soutenance : 21-jui-2023/28-jui-2023 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/17570
Détails
Titre : Analyse des intentions dominantes d'investissement des étudiants et des jeunes
Titre traduit : [en] Analysis of the Dominant Investment Intentions of Students and Young Individuals
Auteur : Nganwui Yomi, Ines ULiège
Date de soutenance  : 21-jui-2023/28-jui-2023
Promoteur(s) : Hübner, Georges ULiège
Membre(s) du jury : Thonus, Célina ULiège
Langue : Français
Nombre de pages : 77
Mots-clés : [en] Decision-making, traditional finance, modern finance heuristics, bias, rationality
Discipline(s) : Sciences économiques & de gestion > Finance
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en Banking and Asset Management
Faculté : Mémoires de la HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Résumé

[en] Decision-making can be seen as a problem-solving activity leading to an optimal, or at least satisfactory, solution. It is therefore a process that can be more or less rational or irrational and may rely on explicit or tacit knowledge and beliefs, often used to fill gaps in complex decision-making processes. While economic and financial theory postulates absolute rationality of the individual, psychologists' research reveals a constant distortion of decision-making processes through emotions and errors in choices. The aim of this thesis is to analyze the investment intentions of students and based on the most cited explanations and research in the literature, through an exploration of the different factors that may influence investors' decision-making.

To this end, a survey was conducted among students and young people, mainly based in Liège, Belgium, using a 5-point Likert scale to assess their investment attitudes and behaviors. The analysis of the data obtained through the SPSS software allowed us to conclude that students and young people are influenced in their decision-making process by various demographic and contextual factors. However, this analysis also allowed us to conclude that there are factors that are not significantly associated with the decision to form an investment portfolio.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access TFE - Ines NGANWUI YOMI - 2022-2023.pdf
Description:
Taille: 1.57 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Nganwui Yomi, Ines ULiège Université de Liège > Master sc. gest., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Nombre total de vues 34
  • Nombre total de téléchargements 12










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.