Feedback

Faculté des Sciences appliquées
Faculté des Sciences appliquées
Mémoire
VIEW 64 | DOWNLOAD 13

Travail de fin d'études et stage[BR]- Travail de fin d'études : Improvement and validation of the numerical model of a 30-ton truck used in crash simulations[BR]- Stage d'insertion professionnelle : GD Tech

Télécharger
Ediang Ntue, Franck Ariel ULiège
Promoteur(s) : Duysinx, Pierre ULiège
Date de soutenance : 26-jui-2023/27-jui-2023 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/17794
Détails
Titre : Travail de fin d'études et stage[BR]- Travail de fin d'études : Improvement and validation of the numerical model of a 30-ton truck used in crash simulations[BR]- Stage d'insertion professionnelle : GD Tech
Titre traduit : [fr] Amélioration et validation du modèle numérique d'un camion de 30 tonnes utilisé dans les simulations de crash
Auteur : Ediang Ntue, Franck Ariel ULiège
Date de soutenance  : 26-jui-2023/27-jui-2023
Promoteur(s) : Duysinx, Pierre ULiège
Membre(s) du jury : Noels, Ludovic ULiège
Duchene, Laurent ULiège
Himpe, Jeffrey 
Langue : Anglais
Nombre de pages : 104
Mots-clés : [en] numerical model
[en] crash simulation
[en] LS-DYNA
[en] EN 16303
[en] validation
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie mécanique
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en technologies durables en automobile
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] This thesis aimed to enhance and validate a numerical model of a 30-ton truck for crash simulations using LS-DYNA software. The software uses dynamic principles and methods such as multibody simulations and finite element analysis to simulate the behavior of vehicles in realistic scenarios. The main objective was to create a vehicle model that accurately reflects reality. LS-DYNA is one of the best software packages on the market for handling complex problems that involve intricate geometries and highly non-linear behavior, such as vehicles crashing into road safety barriers. The thesis was conducted at GDTech, a company that specializes in crash dynamics with numerical vehicle models. The work involved analyzing the existing model and the previous work, proposing improvements to the model based on the analysis, and following the EN 16303 validation procedure for numerical models in crash simulations. The main improvements were the geometry of the mudguard, which increased the maximum compression for front suspensions; and the stability of the model by constraining the ballasts. These improvements were crucial for the validation roadmap that tested the model's performance and reliability. The model passed all the tests except the curvilinear track test, which faced some problems due to plastic hourglass deformation of the axles. A methodology was adopted to avoid these problems. Further simulations should be done to validate this test. We also suggested some future work on the model, such as using cruciform structures for the chassis; and using new dampers for the rear suspensions that have more damping force in rebound than in compression. This thesis, therefore, contributes to the creation and use of realistic and reliable numerical models for crash simulations in accordance with the EN 16303 standard


Fichier(s)

Document(s)

File
Access s204674_Ediang_Ntue.pdf
Description:
Taille: 32.8 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Ediang Ntue, Franck Ariel ULiège Université de Liège > Master ing. civ. méc., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Noels, Ludovic ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Computational & Multiscale Mechanics of Materials (CM3)
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Duchene, Laurent ULiège Université de Liège - ULiège > Département ArGEnCo > Analyse multi-échelles des matériaux et struct. du gén. civ.
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Himpe, Jeffrey GDTech
  • Nombre total de vues 64
  • Nombre total de téléchargements 13










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.