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Faculté des Sciences appliquées
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Mémoire
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Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Does a hybrid model fluid with solid envelope allow to better approach the flow behavior of a bird than a fluid model during a multi-stage ingestion?[BR]- Integration Internship : Safran Aero Boosters

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Marichal, Grégoire ULiège
Promoteur(s) : Ponthot, Jean-Philippe ULiège
Date de soutenance : 4-sep-2023/5-sep-2023 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/18182
Détails
Titre : Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Does a hybrid model fluid with solid envelope allow to better approach the flow behavior of a bird than a fluid model during a multi-stage ingestion?[BR]- Integration Internship : Safran Aero Boosters
Titre traduit : [fr] Un modèle hybride fluide avec enveloppe solide permet-il de mieux approcher le comportement d’écoulement d’un oiseau qu’un modèle fluide lors d’une ingestion multi-étage ?
Auteur : Marichal, Grégoire ULiège
Date de soutenance  : 4-sep-2023/5-sep-2023
Promoteur(s) : Ponthot, Jean-Philippe ULiège
Membre(s) du jury : Salles, Loïc ULiège
Ruess, Jean-Sébastien 
Langue : Anglais
Nombre de pages : 111 (80)
Mots-clés : [fr] Smoothed-Particle Hydrodynamics, bird strike, LS-DYNA, impact modelling, bird substitute, Safran Aero Boosters, multi-material model
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale
Organisme(s) subsidiant(s) : Safran Aero Boosters
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[fr] A new multi-material model is proposed for bird substitute to simulate bird ingestion in new generation aircraft engines using LS-DYNA. Three hybrid models are tested and compared with the actual hydrodynamic model. Simulation results are correlated with the experimental data available in terms of visual aspects and theoretical concepts (momentum transfer and steady-state pressure). The numerical method used is the Smoothed-Particle Hydrodynamics. The multi-material models are composed of an external envelope of solid material representing the skin and muscular tissue of the bird with an internal fluid material representing the internal organs, blood, intracellular water, cavities and the skeleton of the bird. The substitutes are composed of the hydrodynamic model for the internal particles. The three substitute models differ in the material model of the external particles: an elasto-plastic hydrodynamic model, an elasto-plastic solid model with damage and failure and a hyperelastic model. After comparison, the multi-material model giving the best results and representing more accurately the flow behavior of a real bird, i.e. the mass and velocity distribution over time, is chosen. An influence study is conducted on the material constants with the aim to find the most appropriate parameters. This
new multi-material model presents interesting results and offers a behavior more similar to a real bird compared to the hydrodynamic model. Particularly, this material could enable a better representation of multi-stage impact simulations. However, an optimization of its material parameters is still required.


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Auteur

  • Marichal, Grégoire ULiège Université de Liège > Master ingé. civ. aérospat., à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Salles, Loïc ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Mechanical aspects of turbomach and aerosp prop
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  • Ruess, Jean-Sébastien
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