Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Experimental study on the structural performance and viscous dissipation of gas foil bearings[BR]- Integration Internship : Mitis
Kozak, Jonathan
Promoteur(s) : Hillewaert, Koen
Date de soutenance : 4-sep-2023/5-sep-2023 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/18294
Détails
Titre : | Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Experimental study on the structural performance and viscous dissipation of gas foil bearings[BR]- Integration Internship : Mitis |
Titre traduit : | [fr] Étude expérimentale des performances structurelles et de la dissipation visqueuse des paliers à film de gaz |
Auteur : | Kozak, Jonathan |
Date de soutenance : | 4-sep-2023/5-sep-2023 |
Promoteur(s) : | Hillewaert, Koen |
Membre(s) du jury : | Boman, Romain
Rehman, Danish |
Langue : | Anglais |
Nombre de pages : | 103 |
Mots-clés : | [en] Multi-Cantilever, Drag Torque, Load-Displacement, Dynamic Stiffness, Air Bearing |
Discipline(s) : | Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale |
Public cible : | Chercheurs Professionnels du domaine Etudiants |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Diplôme : | Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering" |
Faculté : | Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées |
Résumé
[en] This Master thesis presents empirical measurements conducted on a in-house test bench
developed by Mitis, to characterize the static and dynamic load performance of three-pad
Multi-Cantilever Foil Bearings (MCFBs). The prototype MCFBs are Teflon-coated and have
distinct pre-loading levels. Firstly, a series of static load versus bearing displacement tests
were performed to measure the static stiffness and mechanical energy dissipation capacity of
the test bearings. Subsequently, drag torque tests were conducted at a rotor
speed of 30 krpm with increasing net-specific loads. These tests aimed at
identifying the prototype MCFB with the smallest frictional torque, as well as to determinate
its lift-off and touch-down speeds.
Fichier(s)
Document(s)
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L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.
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