Feedback

Faculté de Philosophie et Lettres
Faculté de Philosophie et Lettres
Mémoire
VIEW 146 | DOWNLOAD 189

Representing Racial Minorities in Children's Literature

Télécharger
Stephany, Maxime ULiège
Promoteur(s) : Tunca, Daria ULiège
Date de soutenance : 24-aoû-2023/4-sep-2023 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/19051
Détails
Titre : Representing Racial Minorities in Children's Literature
Auteur : Stephany, Maxime ULiège
Date de soutenance  : 24-aoû-2023/4-sep-2023
Promoteur(s) : Tunca, Daria ULiège
Membre(s) du jury : Brems, Lieselotte ULiège
Hendrikx, Isa ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 98
Mots-clés : [en] Racial Minorities
[en] Children's Literature
[en] Interculturality
[en] Teaching
[en] Anglophone Literature
[en] Actantial Model
[en] Illustrations
Discipline(s) : Arts & sciences humaines > Littérature
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Grand public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en langues et lettres modernes, orientation germaniques, à finalité didactique
Faculté : Mémoires de la Faculté de Philosophie et Lettres

Résumé

[en] This dissertation explores the representations of racial minorities and particularly, African Americans in Anglophone children’s literature from the West. It discusses points to analyse children’s literature such as the heroes or relationships according to the actantial model by A.J. Greimas, the lifestyles or main themes present in the twelve books of the corpus, but also the illustrations examined according to different codes. The text-illustration relationships are also analysed with the help of concepts that determine the meaning between the text and the illustrations of each book displaying the outcome that authors and illustrators mostly follow a consistency. All these elements are analysed in terms of interculturality and/or intraculturality and their elements are introduced. This dissertation also discusses the books according to the ethnicity of the authors and illustrators, highlighting the fact that white authors focus their books on the inclusive aspect and therefore take an intercultural approach. By contrast, authors from racial minorities publish books that focus on the adventures of one or more children, with whom they usually identify, and give them a unique and special place in the story demonstrating intraculturality. The discussion and analysis highlight the interest in these representations in children’s literature that can be taught in English as a foreign language class to inform young teenagers about the importance of representing racial minorities adequately.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Dissertation_MaximeStephany.pdf
Description:
Taille: 2.45 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Stephany, Maxime ULiège Université de Liège > Master lang. & lettres mod., or. germ. à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Brems, Lieselotte ULiège Université de Liège - ULiège > Département de langues modernes : ling., litt. et trad. > Langue anglaise & Linguist.synchro.& diachro.de l'anglais
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Hendrikx, Isa ULiège Université de Liège - ULiège > Département de langues modernes : ling., litt. et trad. > Traduction du français vers le néerlandais
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Nombre total de vues 146
  • Nombre total de téléchargements 189










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.