Feedback

HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
Mémoire
VIEW 1 | DOWNLOAD 0

Promouvoir le sport en FWB : Un outil contre le Décrochage Scolaire?

Télécharger
Boxus, Romain ULiège
Promoteur(s) : Schoenmaeckers, Jérome ULiège
Date de soutenance : 18-jui-2024/25-jui-2024 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/20215
Détails
Titre : Promouvoir le sport en FWB : Un outil contre le Décrochage Scolaire?
Auteur : Boxus, Romain ULiège
Date de soutenance  : 18-jui-2024/25-jui-2024
Promoteur(s) : Schoenmaeckers, Jérome ULiège
Membre(s) du jury : Remacle, Maurine ULiège
Baron, Jean ULiège
Langue : Français
Nombre de pages : 201
Discipline(s) : Sciences économiques & de gestion > Multidisciplinaire, généralités & autres
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Grand public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en sciences de gestion, à finalité didactique
Faculté : Mémoires de la HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Résumé

[en] This thesis aims at addressing the critical issue of student disengagement in secondary education and explore the potential impact of sports activities as a means to re-engage students in their academic pursuits. Recognizing the pivotal role of education in youth development and the broader societal implications, the study delves into methods to attract and motivate disengaged students.

Focusing on secondary education in the province of Liège, Belgium, the research examines both school-related and extracurricular factors influencing student engagement. Through qualitative data collection methods including interviews and questionnaires, the study seeks to understand the personal experiences and perceptions of students, complemented by quantitative data to enrich the analysis.
Specific attention is given to the integration of sports activities into the academic environment, considering its potential as a positive source of energy and motivation for students. The research compares the experiences of students balancing academics with high-level sports training to those in more traditional educational settings.

The theoretical framework encompasses an exploration of dropout phenomena, its underlying factors, and consequences, followed by an examination of the psychological impact of sports engagement. Empirical data collected from various schools, including perspectives from teachers, contribute to a comprehensive understanding of the challenges and opportunities in addressing student disengagement.
The findings will be discussed, and recommendations for improvement will be proposed, with the aim of informing future research endeavors and practical interventions to combat school dropout rates.
This research holds significance not only for understanding the nexus between sports and academic engagement but also for advancing efforts to mitigate the societal implications of student disengagement.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Promouvoir le sport en FWB - Un outil contre le Décrochage Scolaire?.pdf
Description:
Taille: 2.75 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Boxus, Romain ULiège Université de Liège > Master sc. gest., fin. did.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Remacle, Maurine ULiège Université de Liège - ULiège > Dép. des Sciences de l'activité phys. et de la réadaptation > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Baron, Jean ULiège Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Didactique générale et intervention éducative
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Nombre total de vues 1
  • Nombre total de téléchargements 0










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.