Politiques linguistiques des familles bilingues : approche sociolinguistique de la transmission des langues aux enfants
Delmelo, Anastasia
Promotor(s) : Provenzano, François
Date of defense : 17-Jun-2024/26-Jun-2024 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/20571
Details
Title : | Politiques linguistiques des familles bilingues : approche sociolinguistique de la transmission des langues aux enfants |
Translated title : | [en] Language policies of bilingual families: sociolinguistic approach to the transmission of languages to children |
Author : | Delmelo, Anastasia |
Date of defense : | 17-Jun-2024/26-Jun-2024 |
Advisor(s) : | Provenzano, François |
Committee's member(s) : | Meunier, Deborah
Delbrassine, Daniel |
Language : | French |
Number of pages : | 143 |
Keywords : | [fr] sociolinguistique [fr] pluriliguisme [fr] politiques linguistiques [fr] identité [fr] enquête [fr] immigration [en] sociolinguistic [en] plurilingualism [en] language policies [en] identity [en] survey [en] immigration |
Discipline(s) : | Arts & humanities > Languages & linguistics |
Target public : | Researchers Professionals of domain Student |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en langues et lettres françaises et romanes, orientation générale, à finalité spécialisée en édition et métiers du livre |
Faculty: | Master thesis of the Faculté de Philosophie et Lettres |
Abstract
[fr] Ce mémoire examine les politiques linguistiques des familles bilingues, notamment celles issues de l’immigration, et leur impact sur le développement linguistique et culturel des enfants. À travers des entretiens avec huit familles immigrées en Belgique, cette étude analyse leurs pratiques langagières quotidiennes, leur relation avec les langues et cultures d’origine, ainsi que la construction identitaire des enfants. L’objectif est de comprendre comment les parents ont mené ces politiques et la manière dont elles influencent l’identité des enfants.
[en] This thesis examines the language policies of bilingual families, particularly those from immigration, and their impact on the linguistic and cultural development of children. Through interviews with eight immigrant families in Belgium, this study analyzes their daily language practices, their relationship with the languages and cultures of origin, as well as the identity construction of children. The aim is to understand how parents have implemented these policies and how they influence children's identities.
File(s)
Document(s)
Annexe(s)
Cite this master thesis
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.