Feedback

Faculté de Philosophie et Lettres
Faculté de Philosophie et Lettres
MASTER THESIS
VIEW 99 | DOWNLOAD 123

Politiques linguistiques des familles bilingues : approche sociolinguistique de la transmission des langues aux enfants

Download
Delmelo, Anastasia ULiège
Promotor(s) : Provenzano, François ULiège
Date of defense : 17-Jun-2024/26-Jun-2024 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/20571
Details
Title : Politiques linguistiques des familles bilingues : approche sociolinguistique de la transmission des langues aux enfants
Translated title : [en] Language policies of bilingual families: sociolinguistic approach to the transmission of languages to children
Author : Delmelo, Anastasia ULiège
Date of defense  : 17-Jun-2024/26-Jun-2024
Advisor(s) : Provenzano, François ULiège
Committee's member(s) : Meunier, Deborah ULiège
Delbrassine, Daniel ULiège
Language : French
Number of pages : 143
Keywords : [fr] sociolinguistique
[fr] pluriliguisme
[fr] politiques linguistiques
[fr] identité
[fr] enquête
[fr] immigration
[en] sociolinguistic
[en] plurilingualism
[en] language policies
[en] identity
[en] survey
[en] immigration
Discipline(s) : Arts & humanities > Languages & linguistics
Target public : Researchers
Professionals of domain
Student
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en langues et lettres françaises et romanes, orientation générale, à finalité spécialisée en édition et métiers du livre
Faculty: Master thesis of the Faculté de Philosophie et Lettres

Abstract

[fr] Ce mémoire examine les politiques linguistiques des familles bilingues, notamment celles issues de l’immigration, et leur impact sur le développement linguistique et culturel des enfants. À travers des entretiens avec huit familles immigrées en Belgique, cette étude analyse leurs pratiques langagières quotidiennes, leur relation avec les langues et cultures d’origine, ainsi que la construction identitaire des enfants. L’objectif est de comprendre comment les parents ont mené ces politiques et la manière dont elles influencent l’identité des enfants.

[en] This thesis examines the language policies of bilingual families, particularly those from immigration, and their impact on the linguistic and cultural development of children. Through interviews with eight immigrant families in Belgium, this study analyzes their daily language practices, their relationship with the languages and cultures of origin, as well as the identity construction of children. The aim is to understand how parents have implemented these policies and how they influence children's identities.


File(s)

Document(s)

File
Access Mémoire_Delmelo Anastasia_S192633.pdf
Description:
Size: 1.35 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access Annexes_Delmelo Anastasia.pdf
Description:
Size: 320.3 kB
Format: Adobe PDF

Author

  • Delmelo, Anastasia ULiège Université de Liège > Mast. lang. lettr. fr. rom. fin. spéc. édit. mét. livr.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Meunier, Deborah ULiège Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Département de langues et littératures romanes
    ORBi View his publications on ORBi
  • Delbrassine, Daniel ULiège Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Didactique du français langue première
    ORBi View his publications on ORBi
  • Total number of views 99
  • Total number of downloads 123










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.