Mémoire-projet
Vanderlinden, Julie
Promotor(s) :
Dessart, Laurence
Date of defense : 16-Jun-2025/24-Jun-2025 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/22792
Details
| Title : | Mémoire-projet |
| Translated title : | [en] Evaluation and deployment of a multichannel distribution strategy through mass retail and e-commerce |
| Author : | Vanderlinden, Julie
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| Date of defense : | 16-Jun-2025/24-Jun-2025 |
| Advisor(s) : | Dessart, Laurence
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| Committee's member(s) : | Gerkens, Caroline
Luthers, François |
| Language : | French |
| Number of pages : | 156 |
| Keywords : | [fr] distribution multicanale [fr] stratégie commerciale [fr] impacts managériaux [fr] grande distribution [fr] e-commerce [fr] PME [fr] spiritueux [fr] cannibalisation |
| Discipline(s) : | Business & economic sciences > Marketing |
| Target public : | Researchers Professionals of domain Student General public Other |
| Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
| Degree: | Master en sales management, à finalité spécialisée |
| Faculty: | Master thesis of the HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège |
Abstract
[en] In the context of a declining and saturated spirits market, SMEs must rethink their growth strategies to remain competitive. With this in mind, Bevvista, a Belgian company specializing in premium spirits, initiated a strategic rethink of its distribution channels.
Historically anchored in a network of independent wine merchants, the company’s flagship brand, LièGin, is now facing evolving consumer behaviors and growing competitive pressure. This raises a key question : how can mass retail and e-commerce be integrated without weakening the traditional channel or undermining the brand’s premium positioning?
To address this, the thesis follows a structured approach, moving from an analysis of the initial context to an examination of the effects of the multichannel strategy. It draws on internal data, qualitative interviews, and a consumer survey. The objective is to assess the impact of this strategic shift on the company and to analyze its managerial implications.
[fr] Dans un contexte où le marché des spiritueux est en recul et saturé, les PME doivent repenser leurs leviers de croissance pour rester compétitives. C’est dans cette optique que Bevvista, entreprise belge spécialisée dans les spiritueux haut de gamme, a amorcé une réflexion stratégique sur la diversification de ses canaux de distribution.
Historiquement ancrée dans un réseau de cavistes, la marque LièGin, produit phare de l’entreprise, fait désormais face à une évolution des comportements d’achat et à une pression concurrentielle accrue. La question se pose alors : comment intégrer la grande distribution et l’e-commerce sans fragiliser le canal traditionnel ni nuire à l’image premium de la marque ?
Pour y répondre, ce mémoire suit une démarche progressive, allant de l’analyse du contexte initial à l’étude des effets de la stratégie multicanale, en s’appuyant sur des données internes, des entretiens de terrain et une enquête consommateurs. L’objectif est d’évaluer les impacts de cette évolution sur l’entreprise et d’en analyser les implications managériales.
File(s)
Document(s)
Mémoire_VANDERLINDEN_Julie_s2307176.pdf
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Size: 7.39 MB
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