Tutorials in Wallonia-Brussels Federation Second Language Teaching
Bresmal, Marine
Promoteur(s) :
Renson, Audrey
Date de soutenance : 25-aoû-2025/4-sep-2025 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/24886
Détails
| Titre : | Tutorials in Wallonia-Brussels Federation Second Language Teaching |
| Titre traduit : | [fr] Les Tuotoriels dans l'enseignement des langues secondes en Fédération Wallonie-Bruxelles |
| Auteur : | Bresmal, Marine
|
| Date de soutenance : | 25-aoû-2025/4-sep-2025 |
| Promoteur(s) : | Renson, Audrey
|
| Membre(s) du jury : | Perrez, Julien
Simons, Germain
|
| Langue : | Anglais |
| Nombre de pages : | 90 |
| Discipline(s) : | Arts & sciences humaines > Langues & linguistique |
| Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
| Diplôme : | Master en langues et lettres modernes, orientation générale, à finalité didactique |
| Faculté : | Mémoires de la Faculté de Philosophie et Lettres |
Résumé
[en] This thesis explores the integration of the text genre of the tutorial in second language teaching within the Wallonia-Brussels Federation (WBF). Using corpus analysis and Simons’s model, tutorials are defined as instructional videos that teach new skills through sequenced visual steps. Results show that tutorials are rarely defined in curricula and underrepresented in teaching platforms, where they mainly serve vocabulary or comprehension tasks. A teacher questionnaire confirms that, while educators use technology widely, tutorials remain underused as structured pedagogical tools. Yet, analysis indicates that tutorials align with the action-oriented approach. The study recommends their broader integration into language teaching, supported by professional development and clearer pedagogical guidelines.
Fichier(s)
Document(s)
Annexe(s)
BRESMAL Marine_Appendix .pdf
Description:
Taille: 18.22 MB
Format: Adobe PDF
Citer ce mémoire
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.

Master Thesis Online

