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HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
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MASTER THESIS
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Development of a methodology of management by the processes within the service of nuclear medicine of a hospital and determination of the conditions for its optimal implementation.

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Boland, Cyrielle ULiège
Promotor(s) : Van Caillie, Didier ULiège
Date of defense : 18-Jun-2019/20-Jun-2019 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/6389
Details
Title : Development of a methodology of management by the processes within the service of nuclear medicine of a hospital and determination of the conditions for its optimal implementation.
Translated title : [fr] Développement d'une méthodologie de gestion par les processus au sein du service de médecine nucléaire d'un hôpital et détermination des conditions pour son implémentation optimale
Author : Boland, Cyrielle ULiège
Date of defense  : 18-Jun-2019/20-Jun-2019
Advisor(s) : Van Caillie, Didier ULiège
Committee's member(s) : Lisein, Olivier ULiège
Rondeaux, Giseline ULiège
Delgaudine, Marie 
Language : English
Number of pages : 136
Keywords : [en] Process
[en] Medical Process Management
[en] Modeling
[en] Performance
[en] Indicator
[en] Participative Management
[en] Medical sector
[en] Risks management
[en] Quality management
[en] Continuous improvement
[fr] Processus
[fr] Gestion des Processus Médicaux
[fr] Modélisation
[fr] Performance
[fr] Indicateur
[fr] Management participatif
[fr] Secteur médical
[fr] Gestion des risques
[fr] Gestion de la qualité
[fr] Amélioration continue
Discipline(s) : Business & economic sciences > General management & organizational theory
Business & economic sciences > Special economic topics (health, labor, transportation...)
Human health sciences > Radiology, nuclear medicine & imaging
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en Intrapreneurship and Management of Innovation Projects
Faculty: Master thesis of the HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Abstract

[en] In a world in which the client is at the heart of all the business concerns, the hospital is no exception to the rule. The patient is still more informed about what he has the right to expect from the healthcare providers and always ask for the best. The management of the quality represents now one of the biggest issue the healthcare centers need to deal with. Whether it is for the sake of equality, of a best allocation of the resources, of a better management of the risks and the quality of the care, or with the aim of facilitating the system of funding for the healthcare, everything seems to call for standardization of the clinical paths of the patients.
The Process Approach is a systemic and transversal approach for the management of the business processes. It implies the clarification of the sequence of activities of the organization and their interrelationships, the modeling of the primary processes and the development of a suitable steering so that the risks and dysfunctions of a process can be under control and to permit to improve the performance of the organization. It induces the creation of process teams, the nomination of process pilots and the development of suitable performance indicators in order to detect the real impact of the implemented actions. So, this approach is based on the implication of the operators and follows the principles of the continuous improvement.
This thesis has for purpose to analyze the contextual elements that influenced the general direction the project has taken, as well and the ones that motivated some choices made while developing concrete tools and methods on which is based the methodology of management by the processes. This project has followed the basic steps encountered when implementing any strategic project, which permits to identify a posteriori the issues that arisen, how they were managed and what should be improved in order to enable the further development of the project.

[fr] Dans un monde où le client est au centre de toutes les préoccupations au sein des entreprises, l’hôpital ne fait pas exception à la règle. Le patient est toujours plus informé sur ce qu’il a le droit d’attendre de la part des centres de soins et réclame toujours le meilleur. La gestion de la qualité représente à présent l’un des plus gros défis auquel doivent faire face les centres de soins. Que cela soit dans un soucis d’égalité, d’une meilleure allocation des ressources, d’une meilleure gestion des risques et de la qualité des soins, ou que cela soit dans le but de faciliter le système remboursement des soins de santé, tout semble appeler à la standardisation de l’itinéraire clinique des patients.
L’Approche Processus est une démarche systémique et transversale de gestion des processus d’entreprise. Cela implique la clarification de la séquence d’activités de l’organisation et de leurs interactions, la modélisation des processus primaires et le développement d’un pilotage adéquat afin que les risques et dysfonctionnements d’un processus soient sous contrôles et que cela permette d’améliorer la performance de l’organisation. Cela induit la création d’équipes processus, la nomination de pilotes de processus et le développement d’indicateurs de performance adéquats afin de détecter l’impact réel des actions mises en place. Cette approche est donc basée sur l’implication des acteurs et suit les principes de l’amélioration continue.
Ce mémoire a pour objectif d’analyser les éléments de contexte qui ont influencé la direction générale que le projet a emprunté, ainsi que ceux qui ont motivé certains choix qui ont été pris durant le développement des outils et méthodes concrets sur lesquels se base la méthodologie de gestion par les processus. Le projet a suivi les étapes de base rencontrées lors de l’implémentation de tout projet stratégique, ce qui a permis d’identifier a posteriori les problèmes survenus, comment ils ont été gérés et ce qui devrait être amélioré pour rendre possible le développement futur du projet.


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Author

  • Boland, Cyrielle ULiège Université de Liège > Master sc. gest., à fin.

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