De invloed van het gebruik van het Nederlandse lied in het kader van de Nederlandse les voor de motivatie en het leren van de taal en van de cultuur: met de keuze tussen ouderwetse en moderne muziekgenres.
Noël, Maud
Promotor(s) :
Rasier, Laurent
;
Simons, Germain
Date of defense : 26-Aug-2019/6-Sep-2019 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/7671
Details
Title : | De invloed van het gebruik van het Nederlandse lied in het kader van de Nederlandse les voor de motivatie en het leren van de taal en van de cultuur: met de keuze tussen ouderwetse en moderne muziekgenres. |
Translated title : | [fr] L'influence de l'utilisation de la chanson néerlandophone au cours de néerlandais sur la motivation et sur l'apprentissage de la langue et de la culture: choix entre genres musicaux anciens et modernes |
Author : | Noël, Maud ![]() |
Date of defense : | 26-Aug-2019/6-Sep-2019 |
Advisor(s) : | Rasier, Laurent ![]() Simons, Germain ![]() |
Committee's member(s) : | Spinoy, Erik ![]() |
Language : | Dutch |
Number of pages : | 109 |
Keywords : | [nl] het Nederlandstalige lied, [nl] de Nederlandse les [nl] motivatie [nl] muziekgenres |
Discipline(s) : | Arts & humanities > Languages & linguistics |
Target public : | Student |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en langues et lettres modernes, orientation germaniques, à finalité didactique |
Faculty: | Master thesis of the Faculté de Philosophie et Lettres |
Abstract
[nl] De bedoeling van deze scriptie is de negatieve vooroordelen die leerlingen hebben over het Nederlandse lied en taal weg te werken en te laten zien dat er andere meer hedendaagse muziekgenres bestaan zoals rap muziek en pop muziek en dat het vooral niet ouderwets en waardeloos is om Nederlandse liederen te gebruiken in een les Nederlands. Volgens mij zouden de hedendaagse liederen een grotere invloed hebben op de motivatie van de leerlingen. Deze doelstellingen leiden tot de voornaamste onderzoeksvraag waarop ik in deze scriptie zal proberen te antwoorden: Hoe zouden de Nederlandstalige liedjes helpen om op de ene kant de motivatie van de leerlingen te bevorderen en op de andere kant om nuttig te zijn bij het leren van de Nederlandse taal en de Nederlandstalige cultuur?
File(s)
Document(s)
Annexe(s)
Cite this master thesis
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.