Feedback

HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
MASTER THESIS
VIEW 135 | DOWNLOAD 7

Les facteurs qui contribuent aux choix des distributeurs agroalimentaires alternatifs à commercialiser des denrées bio, locales et/ou zéro déchet. Enquête dans l'arrondissement de Verviers

Download
Viellevoye, Coralie ULiège
Promotor(s) : Mertens de Wilmars, Sybille ULiège
Date of defense : 24-Jun-2020/26-Jun-2020 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/8855
Details
Title : Les facteurs qui contribuent aux choix des distributeurs agroalimentaires alternatifs à commercialiser des denrées bio, locales et/ou zéro déchet. Enquête dans l'arrondissement de Verviers
Translated title : [en] Factors that contribute to the choices of alternative agri-food distributors to market organic, local and/or zero waste food. Survey in the borough of Verviers
Author : Viellevoye, Coralie ULiège
Date of defense  : 24-Jun-2020/26-Jun-2020
Advisor(s) : Mertens de Wilmars, Sybille ULiège
Committee's member(s) : Maréchal, Kevin ULiège
Lanzi, Florence ULiège
Language : French
Number of pages : 152
Keywords : [en] Alternative food retailer
[en] Arbitration
[en] Belgium
[en] Choice made
[en] Constraints
[en] Harmonisation
[en] Local food
[en] Motivations
[en] Organic food
[en] Zero waste initiatives
[fr] Distributeurs agroalimentaires alternatifs
[fr] Arbitrages
[fr] Belgique
[fr] Choix effectués
[fr] Harmonisation
[fr] Denrées locales
[fr] Motivations
[fr] Denrées biologiques
[fr] Initiatives zéro déchet
[fr] Freins
Discipline(s) : Business & economic sciences > Production, distribution & supply chain management
Business & economic sciences > Social economics
Life sciences > Agriculture & agronomy
Target public : Student
General public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en management des entreprises sociales et durables
Faculty: Master thesis of the HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Abstract

[en] Nowadays, the model on which mass retailing is based is increasingly being called into question. As part of a highly standardised and industrialised system, mass retailing is part of a logic that is not very concerned about the environment that surrounds it. In addition to the scandals that have erupted in recent years concerning mad cow disease or horse-meat lasagne, the latter uses methods that have negative consequences for both our ecosystem and our health.
Launched in a relentless race to maximise profit, mass distribution does not hesitate to put pressure on prices in order to offer ever more attractive conditions to the customer. Not surprisingly, this has repercussions on the producer, whose income is so low that he often finds himself in precarious situations.
Against the tide of this trend, some actors are showing their desire to break with such a system and are developing other forms of distribution. Sometimes based on older foundations, sometimes on the emergence of new practices, these initiatives are part of what many authors call "alternative food systems". Although each of these project leaders proposes an alternative to large-scale distribution, they do not all choose the same path to move away from it. For instance, we can see the emergence of shops specialising in the sale of organic products, models tending to bring producers and consumers closer together, and grocery stores advocating the reduction of packaging.
First, this paper introduces the concept of "alternative food retailer" and the context in which it is emerging. Then, it identifies the factors that influence such distributors to move towards organic, local and/or zero-waste initiatives.
Secondly, by conducting a survey in the district of Verviers (Belgium), this work attempts to gain a better understanding of the choices made by each of the targeted distributors. Why do they move towards a particular speciality? Do they choose to harmonise their practices? How do they arbitrate between their values? These will be the major themes addressed.

[fr] De nos jours, le modèle sur lequel repose la grande distribution est de plus en plus remis en cause. Partie prenante d’un système fortement standardisé et industrialisé, la grande distribution s’inscrit dans des logiques peu soucieuses de l’environnement qui l’entoure. Outre les scandales qui ont éclaté ces dernières années concernant la maladie de la vache folle ou les lasagnes à la viande de cheval, cette dernière emploie des méthodes qui engendrent des conséquences négatives tant sur notre écosystème que sur notre santé.
Lancée dans une course acharnée à la conquête de la maximisation du profit, la grande distribution n’hésite pas à faire pression sur les prix afin de proposer des conditions toujours plus attractives pour le client. Cela se répercute sans surprise sur le producteur dont les revenus sont tellement amoindris qu’il se retrouve bien souvent dans des situations précaires.
A contre-courant de cette mouvance, certains acteurs manifestent leur envie de rompre avec un tel système et développent d’autres formes de distribution. Reposant tantôt sur des fondements plus anciens, tantôt sur l’émergence de nouvelles pratiques, ces initiatives s’inscrivent au sein de ce que nombre d’auteurs qualifient de « systèmes alimentaires alternatifs ». Si chacun de ces porteurs de projet proposent une alternative à la grande distribution, tous ne choisissent pas le même chemin pour s’en éloigner. Ainsi, on constate notamment l’émergence de commerces spécialisés dans la vente de produits bio, des modèles tendant à rapprocher producteur et consommateur ou encore des épiceries prônant la réduction des emballages.
Dans un premier temps, ce mémoire introduit le concept de « distributeur agroalimentaire alternatif » et le contexte dans lequel il émerge. Ensuite, il recense les facteurs qui influencent de tels distributeurs à se diriger dans des initiatives bio, locales et/ou zéro déchet.
Dans un second temps, en menant une enquête dans l’arrondissement de Verviers (Belgique), ce travail tente de mieux percevoir les choix entrepris par chacun des distributeurs visés. Pourquoi se dirigent-il vers une spécialité en particulier ? Font-ils le choix d’harmoniser leurs pratiques ? Comment procèdent-ils à des arbitrages entre leurs valeurs ? Tels seront les thèmes majeurs abordés.


File(s)

Document(s)

File
Access Memoire_CoralieViellevoye_s130577.pdf
Description:
Size: 2.87 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access Annexes_CoralieViellevoye_s130577.pdf
Description:
Size: 1.4 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Viellevoye, Coralie ULiège Université de Liège > Master sc. gest., à fin.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Total number of views 135
  • Total number of downloads 7










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.