Does the use of social networks by the European Parliament during the 2019 election campaign decrease the democratic deficit?
Thiry, Lucile
Promotor(s) : Grandjean, Geoffrey
Date of defense : 26-Aug-2020/5-Sep-2020 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/10844
Details
Title : | Does the use of social networks by the European Parliament during the 2019 election campaign decrease the democratic deficit? |
Translated title : | [fr] Est-ce que l'utilisation des réseaux sociaux par le Parlement Européen dans le cadre de la campagne électorale 2019 réduit le déficit démocratique ? |
Author : | Thiry, Lucile |
Date of defense : | 26-Aug-2020/5-Sep-2020 |
Advisor(s) : | Grandjean, Geoffrey |
Committee's member(s) : | Hamers, Jérémy
Perrez, Julien |
Language : | English |
Number of pages : | 120 pages |
Keywords : | [en] European Parliament [en] elections [en] 2019 [en] discourse [en] democratic deficit [en] communication deficit [en] Facebook [en] Twitter [fr] Parlement Européen [fr] elections [fr] 2019 [fr] discours [fr] déficit démocratique [fr] déficit de communication [fr] Facebook [fr] Twitter |
Discipline(s) : | Arts & humanities > Multidisciplinary, general & others |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en communication interculturelle et des organisations internationales |
Faculty: | Master thesis of the Faculté de Philosophie et Lettres |
Abstract
[en] With the use of social networks, the citizens became aware of the new challenges in politics.
The European Parliament was a pioneer in the idea of enhancing its legitimacy thanks to
social networks and saw a possibility to reach a transnational European audience. It is even
more convenient as the institution suffers from a perceived “democratic deficit” and
“communication deficit”: lack of transparency, remoteness of the institution, no support from
the citizens, etc. In the context of the 2019 election campaign, however, the social networks
turn out to be more complex than expected and the use the institution makes of the social
networks is determining in the image it conveys. This work aims at showing the dynamics
between “democratic deficit”, “2019 European Parliament elections” and “social networks”
thanks to the use of theoretical literature but also thanks to the critical discourse analysis of
content of the campaign from Facebook and Twitter.
[fr] Avec l'utilisation des réseaux sociaux, les citoyens sont devenus conscients de nouveaux challenges en politique. Le Parlement Européen était pionnier dans son idée d'améliorer sa légitimité grâce aux réseaux sociaux et y vu la possibilité d'atteindre un public Européen transnational. Cela est d'autant plus adéquat sachant que l'institution souffre d'un "déficit démocratique" et d'un "déficit de communication" ressentis par la population : manque de transparence, isolement de l'institution, pas de support citoyen, etc. Dans le contexte de la campagne électorale 2019, cependant, les réseaux sociaux se sont avérés plus complexes qu'espéré et l'utilisation qu'en fait l'institution est déterminante dans l'image qu'elle renvoie. Ce travail a pour but d'explorer les dynamiques entre "déficit démocratique", "élections 2019 du Parlement Européen" et "réseaux sociaux" grâce à l'utilisation de littérature théorique mais aussi grâce à une analyse critique du discours des contenus de la campagne sur Facebook et Twitter.
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