Optimal design of a wheel carrier
Wéber, William
Promotor(s) : Duysinx, Pierre
Date of defense : 24-Jun-2021/25-Jun-2021 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/11394
Details
Title : | Optimal design of a wheel carrier |
Translated title : | [fr] Conception optimale d'un porte-roue |
Author : | Wéber, William |
Date of defense : | 24-Jun-2021/25-Jun-2021 |
Advisor(s) : | Duysinx, Pierre |
Committee's member(s) : | Bruls, Olivier
Bruyneel, Michaël TROMME, Emmanuel |
Language : | English |
Number of pages : | 220 |
Keywords : | [en] Mechanics [en] Topology optimization [en] Automotive suspensions [en] Manufacturing [en] Stresses [en] Frequencies [fr] Mécanique [fr] Optimisation topologique [fr] Suspensions automobiles [fr] Fabrication [fr] Contraintes [fr] Fréquences |
Discipline(s) : | Engineering, computing & technology > Mechanical engineering |
Commentary : | Work conducted in partnership with Toyota Motor Europe // Travail réalisé en collaboration avec Toyota Motor Europe |
Target public : | Researchers Professionals of domain |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en ingénieur civil mécanicien, à finalité spécialisée en technologies durables en automobile |
Faculty: | Master thesis of the Faculté des Sciences appliquées |
Abstract
[en] In a context of climate change, energy economy and better resources use, the automotive
industry stands inside a major revolution. Car manufacturers strive to innovate to
build lighter vehicles, aiming at reductions of carbon dioxide emissions and improved
efficiency.
Topology optimization, introducing material only where needed, perfectly fits into this
perspective. The work described here is related to the mass reduction of a wheel carrier.
This component, among the most critical inside the suspension system, is submitted
to a high number of requirements and load cases, related to different mechanical fields
(frequencies, stresses, etc.). Manufacturing of this part through casting also matters.
To maximize the odds of obtaining a design satisfying the constraints, an incremental
approach will be adopted to develop a formulation that could hopefully be extended to
other components.
[fr] Dans un contexte de changement climatique, d’économie d’énergie et de meilleure utilisation
des ressources, l’industrie automobile se trouve au coeur d’une révolution majeure.
Les constructeurs s’efforcent d’innover afin de rendre leurs véhicules plus légers dans un
but de réduction des émissions de dioxyde de carbone et d’efficacité accrue.
L’optimisation topologique, introduisant le matériau uniquement là où il est nécessaire,
s’inscrit parfaitement dans cette perspective. Le travail décrit ici concerne l’allègement
d’un porte-roue. Cette pièce, parmi les plus critiques du système de suspension, est
soumise à un grand nombre d’exigences et de cas de charge, touchant à différentes disciplines
de la mécanique (fréquences, contraintes, etc.). Il importe également de considérer
la fabrication par coulage de cet élément.
Afin de maximiser les chances d’obtenir un design satisfaisant la demande, une approche
incrémentale sera adoptée afin de développer une formulation qui pourra éventuellement
être étendue à d’autres composants.
File(s)
Document(s)
Description: Texte principal // Main text
Size: 32.67 MB
Format: Adobe PDF
Annexe(s)
Description: Feuille explicative // Explanation page
Size: 87.86 kB
Format: Adobe PDF
Description: Rapport sur une tentative considérant uniquement la fatigue // Report on an attempt with fatigue load cases only
Size: 1.56 MB
Format: Adobe PDF
Description: Rapport sur une tentative d'optimisation multi-corps // Report on an attempt of multi-body optimization
Size: 1.87 MB
Format: Adobe PDF
Description: Résumé et illustrations // Summary and illustrations
Size: 1.87 MB
Format: Adobe PDF
Cite this master thesis
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