Analyse de quelques paramètres liés à la ruine dans un modèle de risque classique
Fogue Tabue, Virgil Junior
Promotor(s) : Esser, Céline
Date of defense : 6-Sep-2021/7-Sep-2021 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/12869
Details
Title : | Analyse de quelques paramètres liés à la ruine dans un modèle de risque classique |
Translated title : | [en] Analysis of some parameters related to the ruin in a classical risk model |
Author : | Fogue Tabue, Virgil Junior |
Date of defense : | 6-Sep-2021/7-Sep-2021 |
Advisor(s) : | Esser, Céline |
Committee's member(s) : | Esch, Louis
Boniver, Fabien Leroy, Julien |
Language : | French |
Number of pages : | 103 |
Keywords : | [en] Ruin Probabilities [en] Time of Ruin [en] Gerber-Shiu [en] Extreme learning machine [en] Moore-Penrose [fr] Probabilité de ruine |
Discipline(s) : | Physical, chemical, mathematical & earth Sciences > Mathematics |
Target public : | Researchers Professionals of domain Student General public Other |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en sciences mathématiques, à finalité spécialisée en statistique |
Faculty: | Master thesis of the Faculté des Sciences |
Abstract
[fr] Le but de ce mémoire est d'analyser différents paramètres liés à la ruine d'un assureur. La probabilité de ruine, le temps de la ruine, le surplus juste avant la ruine, en sont quelques-uns. Dans un premier temps, on étudie la probabilité de ruine et le temps de la ruine. Ensuite, on présente une approche basée sur la fonction de Gerber-Shiu permettant de dériver plusieurs autres paramètres. Enfin, nous présentons une méthode d'approximation de la probabilité de ruine basée sur un algorithme des réseaux de neurones.
File(s)
Document(s)
Cite this master thesis
All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.