Feedback

Faculté de Philosophie et Lettres
Faculté de Philosophie et Lettres
Mémoire
VIEW 95 | DOWNLOAD 291

Divided by a Common Language: A Survey-Based Analysis of the Linguistic Norm in the EFL Classroom in the Wallonia-Brussels Federation

Télécharger
Schroyen, Nicolas ULiège
Promoteur(s) : Brems, Lieselotte ULiège ; Simons, Germain ULiège
Date de soutenance : 25-aoû-2021/4-sep-2021 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/12999
Détails
Titre : Divided by a Common Language: A Survey-Based Analysis of the Linguistic Norm in the EFL Classroom in the Wallonia-Brussels Federation
Titre traduit : [fr] Divisés par une même langue : enquête sur la norme linguistique dans le cours d'anglais langue étrangère en Fédération Wallonie-Bruxelles
Auteur : Schroyen, Nicolas ULiège
Date de soutenance  : 25-aoû-2021/4-sep-2021
Promoteur(s) : Brems, Lieselotte ULiège
Simons, Germain ULiège
Membre(s) du jury : Rasier, Laurent ULiège
Langue : Anglais
Nombre de pages : 117
Mots-clés : [en] reference norm
[en] British English
[en] American English
[en] TEFL
[en] EFL
[en] French-speaking Belgium
[en] linguistic norm
[fr] norme de référence
[fr] anglais britannique
[fr] anglais américain
[fr] anglais langue étrangère
[fr] Fédération Wallonie-Bruxelles
[fr] norme linguistique
Discipline(s) : Arts & sciences humaines > Langues & linguistique
Sciences sociales & comportementales, psychologie > Education & enseignement
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Grand public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en langues et lettres modernes, orientation germaniques, à finalité didactique
Faculté : Mémoires de la Faculté de Philosophie et Lettres

Résumé

[en] In an era where English has several standard varieties, British English has been considered the reference norm for teaching English as a foreign language in Europe for several hundred years. With the advent of globalisation and the cultural influence of the United States, it seems necessary to examine the current state of this norm in the education system in French-speaking Belgium, but also the attitudes displayed by those in the education system who could uphold the state of the linguistic norm. This dissertation investigates the reference norm of EFL in the Wallonia-Brussels Federation, with a choice between the two predominant standard varieties: British English and American English. The analysis was conducted both quantitatively, through a sociolinguistic survey carried out among (student) teachers, and qualitatively by means of interviews with inspectors, educational advisors and professors who could have an influence on the variety of English promoted and learned in the Wallonia-Brussels Federation.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access Dissertation_NicolasSchroyen.pdf
Description:
Taille: 1.78 MB
Format: Adobe PDF

Annexe(s)

File
Access Dissertation_NicolasSchroyen_Appendices.zip
Description: Appendices 1-12
Taille: 5.39 MB
Format: Unknown
File
Access Appendix 13 - List of interviewees (Confidential).pdf
Description:
Taille: 119.59 kB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Schroyen, Nicolas ULiège Université de Liège > Master lang. & lettres mod., or. germ. à fin.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Rasier, Laurent ULiège Université de Liège - ULiège > Département de langues modernes : ling., litt. et trad. > Langue et linguistique néerlandaises
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Nombre total de vues 95
  • Nombre total de téléchargements 291










Tous les documents disponibles sur MatheO sont protégés par le droit d'auteur et soumis aux règles habituelles de bon usage.
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.