Feedback

Faculté des Sciences
Faculté des Sciences
MASTER THESIS
VIEW 61 | DOWNLOAD 5

Mémoire

Download
Namur, Thibault ULiège
Promotor(s) : Schmitz, Serge ULiège
Date of defense : 22-Jan-2024 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/19433
Details
Title : Mémoire
Author : Namur, Thibault ULiège
Date of defense  : 22-Jan-2024
Advisor(s) : Schmitz, Serge ULiège
Committee's member(s) : Halleux, Jean-Marie ULiège
Nascetti, Andrea ULiège
Language : French
Number of pages : 85
Keywords : [fr] Sentier didactique
[fr] Sentier pédagogique
[fr] sentier à visée éducative
Discipline(s) : Physical, chemical, mathematical & earth Sciences > Earth sciences & physical geography
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en sciences géographiques, orientation générale, à finalité didactique
Faculty: Master thesis of the Faculté des Sciences

Abstract

[fr] Les sentiers didactiques ont vu le jour au cours du XXe siècle et se sont développés depuis lors. Ce développement a conduit à l’émergence d’une multitude d’appellations pour désigner les parcours à visée éducative. Il est la conséquence de la remise en question de l’efficacité des sentiers, de leurs formes et de leurs objectifs. Celui-ci a aussi mené à complexifier la qualification des parcours (usage inadéquat de termes comme synonymes), ce qui se confirme lorsque l’on interroge les agents de terrain sur le sujet. Afin d’aider ces derniers, une classification des sentiers à visée éducative ainsi que des outils d’analyse et d’évaluation des parcours ont été mis au point (accessibilité et potentiel éducatif). Ces outils ont été testés et contrôlés en confrontant leurs résultats avec les observations sur terrain d’un groupe test.

[en] The educational paths were born during the 20th century and have developed since. This development has led to the emergence of a multitude of designations to designate educational pathways. It is the consequence of questioning the effectiveness of the trails, their forms and their objectives. This has also led to the complexity of the qualification of courses (inadequate use of terms as synonyms), which is confirmed when the field agents are questioned on the subject. To assist field officers, an educational trail classification and route analysis and evaluation tools were developed (accessibility and educational potential). These tools were tested and controlled by comparing their results with the field observations of a test group.


File(s)

Document(s)

File
Access MEMOIRE_SDPCE.pdf
Description:
Size: 4.99 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Namur, Thibault ULiège Université de Liège > Master sc. géogr., orient. gén., fin. did.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Total number of views 61
  • Total number of downloads 5










All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.