Mémoire
Namur, Thibault
Promotor(s) : Schmitz, Serge
Date of defense : 22-Jan-2024 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/19433
Details
Title : | Mémoire |
Author : | Namur, Thibault |
Date of defense : | 22-Jan-2024 |
Advisor(s) : | Schmitz, Serge |
Committee's member(s) : | Halleux, Jean-Marie
Nascetti, Andrea |
Language : | French |
Number of pages : | 85 |
Keywords : | [fr] Sentier didactique [fr] Sentier pédagogique [fr] sentier à visée éducative |
Discipline(s) : | Physical, chemical, mathematical & earth Sciences > Earth sciences & physical geography |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en sciences géographiques, orientation générale, à finalité didactique |
Faculty: | Master thesis of the Faculté des Sciences |
Abstract
[fr] Les sentiers didactiques ont vu le jour au cours du XXe siècle et se sont développés depuis lors. Ce développement a conduit à l’émergence d’une multitude d’appellations pour désigner les parcours à visée éducative. Il est la conséquence de la remise en question de l’efficacité des sentiers, de leurs formes et de leurs objectifs. Celui-ci a aussi mené à complexifier la qualification des parcours (usage inadéquat de termes comme synonymes), ce qui se confirme lorsque l’on interroge les agents de terrain sur le sujet. Afin d’aider ces derniers, une classification des sentiers à visée éducative ainsi que des outils d’analyse et d’évaluation des parcours ont été mis au point (accessibilité et potentiel éducatif). Ces outils ont été testés et contrôlés en confrontant leurs résultats avec les observations sur terrain d’un groupe test.
[en] The educational paths were born during the 20th century and have developed since. This development has led to the emergence of a multitude of designations to designate educational pathways. It is the consequence of questioning the effectiveness of the trails, their forms and their objectives. This has also led to the complexity of the qualification of courses (inadequate use of terms as synonyms), which is confirmed when the field agents are questioned on the subject. To assist field officers, an educational trail classification and route analysis and evaluation tools were developed (accessibility and educational potential). These tools were tested and controlled by comparing their results with the field observations of a test group.
File(s)
Document(s)
Cite this master thesis
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.