The impact of conversational AI on memory retention: a study of digital amnesia in the context of product research with ChatGPT
Lebleu, Elsa
Promoteur(s) :
Steils, Nadia
Date de soutenance : 20-jui-2025/24-jui-2025 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/22822
Détails
| Titre : | The impact of conversational AI on memory retention: a study of digital amnesia in the context of product research with ChatGPT |
| Titre traduit : | [fr] L'impact de l'IA conversationnelle sur la rétention de la mémoire : une étude de l'amnésie numérique dans le contexte de la recherche de produits avec ChatGPT. |
| Auteur : | Lebleu, Elsa
|
| Date de soutenance : | 20-jui-2025/24-jui-2025 |
| Promoteur(s) : | Steils, Nadia
|
| Membre(s) du jury : | El Midaoui, Youssra
|
| Langue : | Anglais |
| Nombre de pages : | 80 |
| Mots-clés : | [fr] Artificial Intelligence, Conversational AI, ChatGPT, non-assisted memory, cognitive offloading, digital amnesia, exploratory quantitative study, memory retention |
| Discipline(s) : | Sciences économiques & de gestion > Marketing |
| Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
| Diplôme : | Master en sciences de gestion, à finalité spécialisée en international strategic marketing |
| Faculté : | Mémoires de la HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège |
Résumé
[fr] In a context of information overload and the rise of AI-powered conversational agents, this research explores the impact of using ChatGPT on consumers’ non-assisted memory when searching for product-related information. Through an exploratory quantitative study including an experimental component, this work examines whether a high reliance on these tools, combined with a high level of trust, can lead to cognitive offloading that affects information retention. The theoretical model integrates trust as a mediating variable, as well as information complexity, age, and education level as moderators. Although no hypothesis has been formally validated, the results nevertheless provide valuable insights for both academic research and marketing strategies, highlighting a possible paradox between technological efficiency and cognitive engagement.
Citer ce mémoire
L'Université de Liège ne garantit pas la qualité scientifique de ces travaux d'étudiants ni l'exactitude de l'ensemble des informations qu'ils contiennent.

Master Thesis Online


S190193_Lebleu_Elsa.pdf