Feedback

HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège
MASTER THESIS

Implementation of a micro depot for cargo bike delivery in Brussels - a case study

Download
Ciancone, Salomé ULiège
Promotor(s) : Limbourg, Sabine ULiège
Date of defense : 20-Jun-2025/24-Jun-2025 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/22826
Details
Title : Implementation of a micro depot for cargo bike delivery in Brussels - a case study
Translated title : [fr] Implémentation d'un hub pour la livraison à vélo dans Brussels - Une étude de cas
Author : Ciancone, Salomé ULiège
Date of defense  : 20-Jun-2025/24-Jun-2025
Advisor(s) : Limbourg, Sabine ULiège
Committee's member(s) : Baiwir, Tanguy ULiège
Language : English
Number of pages : 50
Keywords : [en] sustainable last mile,
[en] urban logistics
[en] cargo bikes
[en] hub
[en] micro depot
Discipline(s) : Business & economic sciences > Production, distribution & supply chain management
Target public : Researchers
Student
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en ingénieur de gestion, à finalité spécialisée en Supply Chain Management and Business Analytics
Faculty: Master thesis of the HEC-Ecole de gestion de l'Université de Liège

Abstract

[en] Urban logistic is a key topic nowadays. With the development of e-commerce, there are more deliveries in cities, meaning more truck travelling in the city center. It increases congestion and pollution and affects the citizen’s quality of life. To decrease these externalities, sustainable last mile deliveries are tested all over the world. This work focuses on small firms proposing greener transportation options and how optimization models can be used to implement more hubs in their delivery systems. A case study about Urbike’s corporation is developed illustrating the search for optimal locations in urban settings.

[fr] De nos jours, la logistique urbaine est un sujet clé. Avec le développement du commerce en ligne, il y a plus de livraisons dans les villes, ce qui signifie plus de camions voyageant dans le centre-ville. Il augmente la congestion et la pollution et affecte la qualité de vie des citoyens. Pour réduire ces externalités, les livraisons durables du dernier kilomètre sont testées dans le monde entier. Ce travail porte sur les petites entreprises qui proposent des options de transport plus écologiques et sur la façon dont les modèles d’optimisation peuvent être utilisés pour mettre en œuvre davantage de centres de distribution dans leurs systèmes de livraison. Une étude de cas sur la société Urbike est développée pour illustrer la recherche d’emplacements optimaux dans les milieux urbains.


File(s)

Document(s)

File
Access CianconeSalome_s182772.pdf
Description:
Size: 3.09 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Ciancone, Salomé ULiège Université de Liège > Master ing. gest., fin. spéc. supply chain man. & busi. ana.

Promotor(s)

Committee's member(s)









All documents available on MatheO are protected by copyright and subject to the usual rules for fair use.
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.