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Faculté des Sciences appliquées
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Mémoire

Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Development of a preliminary aircraft design optimization framework[BR]- Integration internship

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Van Den Berghe, Jérome ULiège
Promoteur(s) : Terrapon, Vincent ULiège
Date de soutenance : 30-jui-2025/1-jui-2025 • URL permanente : http://hdl.handle.net/2268.2/23387
Détails
Titre : Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Development of a preliminary aircraft design optimization framework[BR]- Integration internship
Titre traduit : [en] Development of a preliminary aircraft design optimization framework
Auteur : Van Den Berghe, Jérome ULiège
Date de soutenance  : 30-jui-2025/1-jui-2025
Promoteur(s) : Terrapon, Vincent ULiège
Membre(s) du jury : Dechamps, Paul ULiège
Andrianne, Thomas ULiège
Crovato, Adrien 
Langue : Anglais
Nombre de pages : 106
Mots-clés : [en] Aircraft design
[en] Raptor
[en] Multidisciplinary optimization
Discipline(s) : Ingénierie, informatique & technologie > Ingénierie aérospatiale
Public cible : Chercheurs
Professionnels du domaine
Etudiants
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Diplôme : Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"
Faculté : Mémoires de la Faculté des Sciences appliquées

Résumé

[en] Traditional aircraft design methods rely on iterative procedures with limited automation and weak
couplingbetweendisciplines, resultinginatime-consumingprocessthatcanleadtosuboptimaldesigns.
Multidisciplinary Design Optimization (MDO) emerges as a powerful alternative to overcome these
limitations.
This thesis presents the development of RAPTOR (Rapid Aircraft Preliminary Optimization and
Refinement), a modular, open-source framework tailored for early-stage aircraft design. RAPTOR
addresses the shortcomings of conventional approaches by integrating a fully multidisciplinary opti
mization architecture built on top of OpenMDAO, enabling efficient coordination between geometry,
aerodynamics, structures, propulsion, stability, weight estimation, and performance evaluation. The
frameworksupportsrapidconfigurationandrefinementofbothconventionalandunconventionalaircraft
through gradient-based optimization and multi-fidelity analyses.
Validation is carried out through benchmark studies and optimization cases, including a tailless
unmanned aerial vehicle (UAV) and a single-seat aerobatic aircraft, illustrating the ability of RAPTOR
to handle diverse aircraft configurations.


Fichier(s)

Document(s)

File
Access s202251_masterthesis.pdf
Description:
Taille: 2.01 MB
Format: Adobe PDF

Auteur

  • Van Den Berghe, Jérome ULiège Université de Liège > Master ing. civ. aéro., fin. spéc. aer. eng.

Promoteur(s)

Membre(s) du jury

  • Dechamps, Paul ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Modélisation et contrôle des écoulements turbulents
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Andrianne, Thomas ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Aéroélasticité et Aérodynamique expérimentale
    ORBi Voir ses publications sur ORBi
  • Crovato, Adrien








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