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Faculté des Sciences appliquées
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MASTER THESIS

Forced Response Analysis of a Rotordynamic System with Bearing Clearance Nonlinearity Integration internship

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Ernotte, Guilain ULiège
Promotor(s) : Salles, Loïc ULiège
Date of defense : 8-Sep-2025/9-Sep-2025 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/24839
Details
Title : Forced Response Analysis of a Rotordynamic System with Bearing Clearance Nonlinearity Integration internship
Translated title : [fr] Analyse de la réponse forcée d’un système rotodynamique avec non-linéarité due au jeu des paliers
Author : Ernotte, Guilain ULiège
Date of defense  : 8-Sep-2025/9-Sep-2025
Advisor(s) : Salles, Loïc ULiège
Committee's member(s) : Kerschen, Gaëtan ULiège
Bruls, Olivier ULiège
Raze, Ghislain ULiège
Language : English
Number of pages : 70
Keywords : [en] rotordynamics, nonlinear vibration, harmonic balance, numerical continuation, bifurcation, branching, stability, pyHarm
[fr] rotodynamique, vibration non linéaire, Harmonic Balance, continuation numérique, bifurcation, embranchement, stabilité, pyHarm
Discipline(s) : Engineering, computing & technology > Aerospace & aeronautics engineering
Target public : Student
General public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"
Faculty: Master thesis of the Faculté des Sciences appliquées

Abstract

[en] This master’s thesis is conducted to obtain the Master of Sciences (MSc) degree in
Aerospace Engineering. The work is based on a case study proposed by Safran Tech, a
research group within Safran s.a. The initial focus of this study is the forced response
analysis of a rotordynamic system, which exhibits nonlinear vibratory behavior due
to the presence of a gap between one of the bearings and its support. These gaps are
intentionally designed and are typically filled with oil, forming an oil-film bearing. This
configuration introduces damping between the bearing and its housing. In the event of
abnormal rotor unbalance, the outer ring of the bearing may contact the inner wall of
the housing.
The rotor system is analyzed using pyHarm, an open-source harmonic balance solver
developed by Safran Tech. The issue raised by the case study is that this solver is
unable to compute the frequency response of the rotor system in certain configurations.
Following an investigation of the initial problem, it was found that pyHarm cannot
address some potential bifurcation points that may arise in the frequency response,
aside from simple fold bifurcations.
Consequently, the primary objective of this thesis is to enhance the bifurcation handling
capabilities of pyHarm. To achieve this, the bifurcation detection mechanism within
pyHarm has been refactored. Additionally, two numerical techniques have been imple-
mented to facilitate transitions between different branches of the system’s frequency
response solutions. The first technique involves introducing small perturbations into
the system dynamics, while the second technique addresses the algebraic bifurcation
equation.

[fr] Cette thèse de master vise l’obtention du diplôme de master ingénieur civil en aérospa-
tiale. Les travaux s’appuient sur une étude de cas proposée par Safran Tech, un groupe
de recherche au sein de Safran s.a.. L’objectif initial de cette étude est l’analyse de la
réponse forcée d’un système rotodynamique présentant un comportement vibratoire
non linéaire, dû à la présence d’un jeu entre l’un des paliers et son logement. Ces jeux
sont volontairement dimensionnés et généralement remplis d’huile, formant un palier
à film mince. Cette configuration introduit un amortissement entre le palier et son
logement. En cas de déséquilibre rotorique anormal, la bague extérieure du palier peut
entrer en contact avec la paroi interne du logement.
Le système rotorique est analysé à l’aide de pyHarm, un solveur Harmonic Balance open
source développé par Safran Tech. L’étude révèle que ce solveur est incapable de calculer
la réponse en fréquence du système pour certaines configurations. Après investigation,
il apparaît que pyHarm ne traite pas tous les points de bifurcation potentiels de la
réponse en fréquence, au-delà des simples bifurcations de type « fold ».
Par conséquent, l’objectif principal de cette thèse est d’améliorer les capacités de gestion
des bifurcations de pyHarm. Pour ce faire, le mécanisme de détection des bifurcations a
été refondu. De plus, deux techniques numériques ont été implémentées pour faciliter
la transition entre les différentes branches de solutions de la réponse en fréquence. La
première technique consiste à introduire de petites perturbations dans la dynamique
du système, tandis que la seconde traite l’équation de bifurcation algébrique.


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Author

  • Ernotte, Guilain ULiège Université de Liège > Master ing. civ. aéro., fin. spéc. aer. eng.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Kerschen, Gaëtan ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Laboratoire de structures et systèmes spatiaux
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  • Bruls, Olivier ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Laboratoire des Systèmes Multicorps et Mécatroniques
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  • Raze, Ghislain ULiège Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Laboratoire de structures et systèmes spatiaux
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