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MASTER THESIS
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Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Conceptual Approach to Blown Wing Aircraft : Design and Performance Estimation - Based on Reverse Engineering Insights[BR]- Internship

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Dumont, Maxime ULiège
Promotor(s) : Hillewaert, Koen ULiège
Date of defense : 5-Sep-2024/6-Sep-2024 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/20841
Details
Title : Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Conceptual Approach to Blown Wing Aircraft : Design and Performance Estimation - Based on Reverse Engineering Insights[BR]- Internship
Translated title : [fr] Approche Conceptuelle des Avions à Voilure Soufflée : Principe de conception et Estimation des Performances
Author : Dumont, Maxime ULiège
Date of defense  : 5-Sep-2024/6-Sep-2024
Advisor(s) : Hillewaert, Koen ULiège
Committee's member(s) : Breyne, Didier 
Language : English
Number of pages : 99
Keywords : [en] conceptual design
[en] Blown wing
[en] Performance estimation
[en] Distributed propulsion
Discipline(s) : Engineering, computing & technology > Aerospace & aeronautics engineering
Funders : Optimal Aircraft Design (OAD)
Target public : Researchers
Professionals of domain
Student
General public
Institution(s) : Université de Liège, Liège, Belgique
Degree: Master en ingénieur civil en aérospatiale, à finalité spécialisée en "aerospace engineering"
Faculty: Master thesis of the Faculté des Sciences appliquées

Abstract

[en] This thesis explores the blown wing concept, focusing on propeller-driven systems and the development of a semi-empirical method for performance estimation. Based on Kuhn’s approach, the method was integrated into the Aircraft Design Software (ADS) by OAD and enables quick and accurate estimations of lift, drag, and overall performance in the early stages of blown wing aircraft design.

Through detailed analysis, including the replication of 3D wind tunnel experiments using software, as well as comparisons with experimental data from the Breguet 941 and CFD simulations of the X-57 Maxwell, the method demonstrated robust performance in lift prediction, although refinements are needed for more precise longitudinal force estimation. The research also validated the method's application in assessing takeoff, landing, and minimum speed performance, confirming its utility in conceptual design phases.\\

[fr] Cette thèse explore le concept d’aile soufflée, en se concentrant sur les systèmes à hélices et le développement d’une méthode semi-empirique pour l’estimation des performances. Basée sur l’approche de Kuhn, la méthode a été intégrée dans le logiciel de conception d’avions (ADS) développé par OAD, permettant des estimations rapides et précises de la portance, de la traînée et des performances globales aux premières étapes de la conception d'avions à voilure soufflée.

À travers une analyse détaillée, incluant la reproduction d'expériences en soufflerie 3D à l'aide de logiciels, ainsi que des comparaisons avec les données expérimentales du Breguet 941 et les simulations CFD du X-57 Maxwell, la méthode a démontré une performance solide dans la prédiction de la portance, bien que des ajustements soient nécessaires pour une estimation plus précise de la force longitudinale. La recherche a également validé l’application de cette méthode pour évaluer les performances au décollage, à l’atterrissage et la vitesse minimale, confirmant son utilité dans les phases de conception conceptuelle.


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Document(s)

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Access MasterThesisMaximeDumont.pdf
Description:
Size: 4.39 MB
Format: Adobe PDF

Author

  • Dumont, Maxime ULiège Université de Liège > Master ing. civ. aéro., fin. spéc. aer. eng.

Promotor(s)

Committee's member(s)

  • Breyne, Didier Optimal Aircraft Design (OAD)
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