'Waarom bonsde mijn hart nu?': Een gotische lezing van Hella S. Haasses Maanlicht
Baldewyns, Catherine
Promotor(s) :
Steyaert, Kris
Date of defense : 19-Jun-2020/27-Jun-2020 • Permalink : http://hdl.handle.net/2268.2/9408
Details
Title : | 'Waarom bonsde mijn hart nu?': Een gotische lezing van Hella S. Haasses Maanlicht |
Translated title : | [fr] "Pourquoi mon coeur s'accélérait-il à présent?": Analyse des éléments gothiques dans Maanlicht de Hella S. Haasse |
Author : | Baldewyns, Catherine ![]() |
Date of defense : | 19-Jun-2020/27-Jun-2020 |
Advisor(s) : | Steyaert, Kris ![]() |
Committee's member(s) : | Spinoy, Erik ![]() Sonnenschein, Johan ![]() |
Language : | Dutch |
Number of pages : | 91 |
Discipline(s) : | Arts & humanities > Literature |
Target public : | Researchers Professionals of domain Student |
Institution(s) : | Université de Liège, Liège, Belgique |
Degree: | Master en langues et lettres modernes, orientation germaniques, à finalité didactique |
Faculty: | Master thesis of the Faculté de Philosophie et Lettres |
Abstract
[nl] In deze scriptie probeer ik de gotische elementen in de korte verhalen van Hella S. Haasses Maanlicht aan het licht te brengen. De gotische biedt ons een alternatieve kijk op de bekende wereld. Ik wil nagaan wat dit perspectief ons kan vertellen over deze verhalen. Het eerste thema dat in mijn analyse ter sprake komt, is het conflict tussen ratio en verbeelding dat altijd centraal staat in gotische verhalen. In dit onderdeel merk ik onder andere op dat de wilde natuur een sterke symbolische waarde krijgt. In Maanlicht verschijnt bovendien het monsterlijke in elk verhaal in een andere gedaante. Haasse gebruikt allerlei details ontleend aan de gotische literatuur en oudere gruwelverhalen maar heeft de traditionele monsters toegepast op haar tijdperk en maatschappij. In mijn analyse suggereer ik dat deze wezens de belichamingen zijn van de donkere kanten van de psyche van de personages. Het laatste onderdeel gaat over de topos van het gotische huis: het is de plek waar familiegeheimen blijven doorwerken en waarin de verborgen kamers een metafoor zijn voor de donkere kanten van het menselijk bewustzijn. In dit hoofdstuk wordt ook gesuggereerd dat de vertellingen met vrouwelijke protagonisten als een kritiek gelezen kunnen worden op het westerse patriarchaat en het geïdealiseerde beeld van het huiselijk geluk.
File(s)
Document(s)
Cite this master thesis
The University of Liège does not guarantee the scientific quality of these students' works or the accuracy of all the information they contain.